Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming
Jeg mener forøvrig også at en likestillingseffekt er en bieffekt av det vi bruker foreldrepermisjoner til. Disse permisjonene er først og fremst av hensyn til barnet etter min mening. Jeg mener av hele mitt hjerte at foreldre av begge kjønn er like verdifulle. Jeg mener også av hele mitt hjerte at der er en soleklar forskjell på mor og far for et nyfødt barn. Det at far kommer innpå og får like stor betydning som mor, eller mer for den sakens skyld, er en prossess som går gradvis. I starten er det altså ikke ett fett for ungen hvem som er tilgjengelig. Dersom man sier at permisjonen skal deles i to like deler så sier man samtidig at egge foreldre hele veien er like sentrale.
Jeg mener da at man kan dele likt den delen hvor foreldrene faktisk er like sentrale. Det er jo helt merkelig om mor skal ha kortere tid enn far hjemme med barnet fordi mor er pålagt å bruke tre av sine uker før fødselen. Det vil være omtrent like teit om far skulle ta sin halvdel av de ukene som er før fødselen. Jeg mener dermed at man i dag reelt sett har på plass en halvdeling av den permisjonen som er "for kos".
Dog blir jo ikke dette halvdelt sett fra arbeidsgiveres side. Dersom man skal gjøre fødsler helt likestilte sett fra arbeidsgiver må altså ukene deles helt på midten. Og mor altså ha kortere tid med barnet enn far siden hun må være hjemme før fødselen. Og vordende fedre må kreve tilrettelegging som om de hadde bekkenløsning. Inntil alt dette er der så vil det ikke være til å komme fra at det er mer pes med barnefødsler for kvinnens arbeidsgiver enn for mannens. G da kan vi like gjerne slutte å snakke om millimeterdeling av ukene som likestillingstiltakt i arbeidslivet.
|