Sv: Jeg synes ikke likestillinga har gått for langt MEN
Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.
Akkurat dette tenker jeg også på som en stor medvirkende årsak til stress. Arbeidet før i tiden krevde mer tid, og mer fysiske krefter. Mens arbeid i dag krever at man kan sjonglere mange ting på en gang, holde oversikt over mer, være flere roller enn tidligere. Jeg tror kanskje at det også henger sammen med den økte informasjonsmengden. Mange valg, mange vurderinger, mange sjanser til å "gå glipp av noe", lite ro til å bare være der man er (fysisk og psykisk).
Det er jo noe "omvendt" når det å gjøre noe skikkelig fysisk og "tanketomt" arbeid (klippe plenen, male et gjerde etc) blir en avslappende og meditativ aktivitet.
Kanskje vil forskning etterhvert vise at den psykiske belastningen gjør oss fysisk utmattet?
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her.
Kanskje er belastningen har endret seg mer enn den har minket? Det å reise på hytta og styre med vedhogging, tungvint matlaging og klesvask osv. blir allikevel et avbrekk og en pause for mange. Selv om ting er mye mer tungvint der. Bare det å komme seg bort, være utilgjengelig, få ro nok til å fullføre en tanke og ikke være spredt overalt rent mentalt er jo noe mange gjør for å komme til hektene.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|