Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilket ansvar har barnehagen for våre barns klær?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-11, 17:14   #41
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket ansvar har barnehagen for våre barns klær?

På våre bhg år (og to bhg) har vi til nå bare mistet noen par sokker. Bhg har veldig god kontroll i garderoben. Vi går rett inn i garderoben hos oss (hver avd har grov-og fingarderobe), og der har hvert barn på stor avdeling en stor, høy gjennomsiktig plastboks (Ikea type) som kan romme endel. De har også en hylle under samt et par knagger hver. De ansatte er flinke til å holde orden, hver dag. Så har hver avdeling også en mindre garderobe hvor dresser, regntøy og støvler står.

Jeg merker alt utenom sokker (gidder ikke) og tar med nytt tøy hjemmefra om noe av skiftetøyet er brukt den dagen. Så har jeg kun klær der for den sesongen og bytter ut jevnlig og sjekker ting som er for smått osv. Dermed har de egentlig lite klær der og ikke så mye som kan forsvinne og det er enklere å holde orden.

På skolen/SFO har de en liten garderobe for sin klasse, så lett å holde orden der også, men de har litt lite plass. Viktig å merke godt der ser jeg, men ting som har blitt borte der har vi funnet igjen dagen etter.

Forventer ikke at bhg skal erstatte ødelagt tøy, nei, absolutt ikke og kler på de ting jeg ikke er redd for. De fineste klærne brukes ikke der.

Gammel 22-10-11, 17:20   #42
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at barnehagens ansvar er å ha noenlunde gode systemer for at tøy havner cirka der det skal når barna kommer inn etc., og noenlunde orden i garderober generelt. Dersom tyveri forekommer i "stor" skala, bør vel også barnehagen vurdere endringer i garderobeløsninger.

Den nye barnehagen vår er passe elendig på tøy. Ting forsvinner over en lav sko, og det er ikke snakk om sannsynlige tyverier - mer sånn at det mangler én tøffel, én støvel, én hanske osv. Dessuten henger det konsekvent minst ett plagg tilhørende noen andre på ungens plass hver eneste ettermiddag (og de eier ikke begreper om påkledning, samt evner ikke finne ekstratøyet som ligger der de har bedt om at det skal ligge, men det blir gjerne litt på siden). Ungen har også stadig på seg andre barns tøy når vi henter, gjerne tre størrelser for lite.

Gammel 22-10-11, 17:25   #43
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt barnehagebarn i 11 år og knapt mistet annet en en vott. Det gjelder 4 forskjellige barnehager. Jeg har også til tider vært sløv med merking (dyrere plagg merker jeg, da). På skolen, derimot forsvinner en hel del. Men det er, tror jeg, mest fordi gutta er noen solide rotehoder. Har jeg tid til å gå innom samler jeg sammen det meste fra diverse gjenglemtkurver over hele skolen. Der er det også garderobeforhold som er under en hver kritikk. 90 1. klassinger i en bitteliten garderobe - da skal det noe til å holde orden.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 17:26   #44
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sjekker garderoben ved hver henting, og da forvinner svært lite. Det vi har mistet har vært når far har hentet flere dager på rad. Han har ikke slike stålkontroll på tingene og oppdager ikke at noe mangler, og når noe mngler over flere dager blir det vanskeligere å finne. :erfart:

Som pedagog i barnehage sier jeg bare MERK!!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 17:27   #45
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Værdama, her.

Er det virkelig folk som klager på at dressen er blitt skitten under lek? Det jeg får neller av er barnehageansatte som sier jeg må vaske dressen hver gang den er skitten ( og likevel tørr).

Oh så enig med deg! Jeg er så lei av å få møkkete dresser og regntøy hjem etter f.eks. skogsturer. Min sønn blir møkkete hver eneste dag i barnehagen, men dressen er tørr igjen før jeg henter han. Ikke pokker om jeg vasker den tre ganger i uka for det, altså.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 17:28   #46
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener forresten at vi er god på å holde orden i gårderoben vår på avdelingen. Men så er vi bare 14 barn da mellom 10 mnd og 2 år.

Gammel 22-10-11, 17:29   #47
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Oh så enig med deg! Jeg er så lei av å få møkkete dresser og regntøy hjem etter f.eks. skogsturer. Min sønn blir møkkete hver eneste dag i barnehagen, men dressen er tørr igjen før jeg henter han. Ikke pokker om jeg vasker den tre ganger i uka for det, altså.

Akkurat det irriterte meg med barnehagen vår også. Nå har vi bare skolebarn og styrer slikt mer selv.

Gammel 22-10-11, 18:44   #48
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Kirsebær sa det.

Akkurat.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 19:00   #49
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Jeg har gått gjennom tingene hans hver eneste dag. Til og med nå i 2.klasse. Han har ikke masse liggende der heller. Tingene hans ligger i nettet som henger på knaggen. Sammen med jakke og bukse. Skiftekurven er i klasserommet, så nå er de klærne safe, men jeg sjekker den også en gang i uken selv om han til dags dato aldri har brukt av skiftetøyet.
Lue og votter legger han i nettet, samme med ull/fleece. Det ble gjort i barnehagen også. Så det som har forsvunnet her, det forsvinner fra nettet.
Han er veldig flink å holde orden på tingene sine.

Så det har ikke vært sløvhet fra verken oss voksne eller barnet selv som er grunnen til at vi har mistet ting.
Ikke i barnehagen heller. Og det var jo der vi mistet mest. Når man kommer og henter barnet og skoene ikke er der.. og man skal GÅ en halvtime hjem, ja da blir man oppgitt. Og når de skoene ikke dukker opp.. når der ikke står et par andre sko igjen heller. Da vet man at de ikke bare er tatt ved en feil.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 19:01   #50
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Akkurat det irriterte meg med barnehagen vår også. Nå har vi bare skolebarn og styrer slikt mer selv.

Ja, det var ekstremt i barnehagen!

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 19:08   #51
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Tips til gode og hvor man får kjøpt dem?

Ullvotter til å ha innerst strikker mormor, evt. kan man kjøpe dem rundt om kring.
Regnvotter til å ha utenpå har jeg kjøpt på G-Sport og Coop Obs. Koster rundt 100 kroner, og har vært kjempegode! Fåes med matchende sydvest, noe som slett ikke er dumt.

Gammel 22-10-11, 19:41   #52
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Har visst hatt flaks med barnehagene barna har gått i opp gjennom årene, aldri mistet noe.

Synes det er foreldres oppgave å sørge for orden på barnets plass, og i barnets hylle/skap/skuff eller hva de har til å ha ekstratøy i. I bhgtiden bør det herske en viss orden, det regner jeg vel med er en del av pedagogikken? Å lære ungene til å holde orden på egen plass, etter at de har vært ute osv. Ser ikke at det er noe problem i nåværende bhg. . .

Gammel 22-10-11, 20:12   #53
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg klager absolutt ikke på dyrt tøy. For min del kan tøyet koste hva det vil. Men jeg blir småsprø, når ungen kommer med dyrt tøy, som ikke kan lekes i, og jeg får kjeft når poden har blitt skitten eller fått en rift i baken.

Jepp, det skjer faktisk, noen foreldre tror visst at barnet skal stå pent opp og ned og føre en samtale i utetiden, ikke sitte godt planta i en gjørmedam.

Kjøp så dyrt tøy dere bare vil, men som det ble klokt sagt over her, vit at det er barnas arbeidstøy. Er det bare votter til 400 kroner som duger, ikke få neller om ene votten en dag ligger i nabohylla...

Det er jeg enig i at er teit, har vært borti det selv engang.Der ble barnet kun sendt i hvite klær som da skulel være rene ved henting.

Det er vel ingen som får neller av at tøyet ligger i nabohylla.?

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:36   #54
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Tips til gode og hvor man får kjøpt dem?

Eh... aner ikke hvor man får kjøpt ullvotter - jeg strikker dem.

(Og alle unger jeg har kjent med ullvotter, har enten hatt foreldre eller bestefoeldre, eller snille naboer. )

Regntrekk til ullvotter, tror jeg blant annet man får kjøpt på HM og Lindex.

Og jepp - jeg har, opptil flere ganger, fått sure kommentarer fra foreldre som ikke finner tøyet til poden - og så sier jeg at jeg skal ta en titt, og så kikker jeg på hylla til naboungen, og vips, kommer tøyet til rette igjen.

Men jeg skal ikke sutre for høyt. Guttungen min påsto på tro og ære han ikke hadde hverken regntøy eller gummistøvler på skolen - helt sant, han hadde det ikke! Vel, en dag dukket jeg opp på skolen for å se selv. Og tenkt det, du - på naboplassen hang en stk allværsjakke, en stk allværsbukse, og under sto et par gummistøvler -alt fint merket med Guttungen sitt navn. Så, det å kikke over til naboen, når man mangler noe på sin egen plass, er visst ikke helt enkelt.

Gammel 22-10-11, 20:38   #55
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det er jeg enig i at er teit, har vært borti det selv engang.Der ble barnet kun sendt i hvite klær som da skulel være rene ved henting.

Det er vel ingen som får neller av at tøyet ligger i nabohylla.?

Neller og neller, men jeg har vært borti foreldre som blir småirriterte fordi vottene har havnet hos naboen.

Gammel 22-10-11, 20:56   #56
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke glemme den gangen jeg fikk anbefaling om å kjøpe ny sko til Tuppa på halvannet. Foten sto nærmest i spenn stakkar. Jeg bare flirte og sa det ikke var rart når de hadde trødd henne ned i naboknaggens sko som var to nr for små.
Så noe rart gjør de av og til..

Gammel 22-10-11, 21:08   #57
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Neller og neller, men jeg har vært borti foreldre som blir småirriterte fordi vottene har havnet hos naboen.

Det er jo litt annerledes enn å få neller.
Jeg blir også irritert når jeg finner podens klær som er merket, på helt andre plasser som feks på andre siden av rommet eller i gjenglemtkurven.
Å sto navnet hans der, det så vi ikke.

Gammel 22-10-11, 21:11   #58
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Værdama, her.

Jeg kan ikke glemme den gangen jeg fikk anbefaling om å kjøpe ny sko til Tuppa på halvannet. Foten sto nærmest i spenn stakkar. Jeg bare flirte og sa det ikke var rart når de hadde trødd henne ned i naboknaggens sko som var to nr for små.
Så noe rart gjør de av og til..

Au det må være vondt å bli presset ned i for små sko.

Poden her fikk på seg en regnbukse som var altfor liten engang, den var lånt av noen andre. Når jeg kommenterte at han aldri har hatt regntøy så kom det ,ja det vet vi jo så vi burde kanskje tenkt at det ikke var hans ja, poden hadde nektet å ta den på fordi den ikke var hans. Han ble straffet med timeout.

Mye rart som skjer rundtomrking ja.

Gammel 22-10-11, 21:12   #59
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det er jo litt annerledes enn å få neller.
Jeg blir også irritert når jeg finner podens klær som er merket, på helt andre plasser som feks på andre siden av rommet eller i gjenglemtkurven.
Å sto navnet hans der, det så vi ikke.

Ikke alltid de er merket da, eller at merkingen faktisk er så utydelig at det er vanskelig å se.

Men man er forskjellige, jeg orker ikke bruke energi på å irritere meg på slikt, sålenge det dukker opp, så er jeg fornøyd.

Gammel 22-10-11, 21:14   #60
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Ikke alltid de er merket da, eller at merkingen faktisk er så utydelig at det er vanskelig å se.

Men man er forskjellige, jeg orker ikke bruke energi på å irritere meg på slikt, sålenge det dukker opp, så er jeg fornøyd.

Nei ikke alle er like flinke på merking, det er jeg klar over, nå snakket jeg om meg selv.
Men da synes jeg heller ikke man kan klage om noe er borte.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.