Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-11, 13:42   #12
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Å bruke ordet "jævlig/jævla" på en akseptert måte i dagligtale tror jeg du må lengst nord i landet for å finne aksept på. Jeg vet noen i mannens familie fra Finnmark bruker "jævla" ganske hyppig, mens for meg er det bannskap. Jeg er fra Helgelandskysten, og i det daglige - og i alle fall på jobb - forsøker jeg å tilstrebe et normalt dannet språk.

Og her trur eg vi skal bevege oss nordover ja, og e-ending på verb og æ-ending på pronomen, i kombinasjon med ein ovanleg fargerik språkdrakt seier meg at kjøpmannen kjem frå ein Jokerbutikk i Vest-Finnmark, nærare bestemt i Alta vil eg tru.

Stemmer det?
Folk i Harstad og Narvik sier vel æ, mæ, osv, i alle fall de jeg har hørt snakke. E-ending på verb skal jeg ikke uttale meg for sterkt om, men jeg trodde de sa det også, om de ikke bare sier pess, uten noe vokal på slutten.
Og det er jo faktisk nordland, et av stedene. (husker aldri hvem av Harstad eller Narvik som ligger i Nordland)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.