|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?
Det er prisverdig og flott når intelligente mennesker (deriblant Adrienne) bruker evnene sine på denne måten. |
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?I noen jobber er det viktig å kunne forholde seg til mye informasjon, se sammenhenger, tilegne seg ny kunnskap raskt og takle stadige endringer. Her er det selvfølgelig en stor fordel å ha høy IQ. I mange andre jobber trengs andre egenskaper, og høy IQ er ikke nødvendigvis den viktigste egenskapen. I jobber som gir lite mentale utfordringer vil det kanskje være en fordel å ikke ha for høy IQ.
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg ble sittende å fundere over hvordan dette ville slått ut i selgerjobber. Selgerne er jo essensielle for de fleste næringer, men min erfaring er at de mest intelligente ikke nødvendigvis selger mest.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Selgere er et unntak.
|
|
|
#5 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De mest intelligente selgerne jobber ikke som "vanlige selgere" lenger. Aa vaere en god selger (min definisjon paa det er noe i retning av at man klarer aa "lese" mottaker slik at man kan tilpasse budskapet paa best mulig maate og derved overtale mottaker), er en utrolig viktig egenskap for alle slags ledere, og jeg vil hevde at skikkelig, skikkelig, skikkelig gode selgere er veldig intelligente. Har hört et par toppledere med tidligere selgerbakgrunn trollbinde forsamlinger med presentasjoner/taler, noe jeg tror de har klart aa gjöre fordi de har selgerbakgrunn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7834865
|
|
|
#7 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Tja. Inspirert av denne tråden googlet jeg iq, fant en side med artikler og en test. Jeg leste litt om de ulike testene, og en diskusjon om forskjellen mellom en standardisert iq-test og det man i dagligtalen kaller klokskap. Så tok jeg en gratis iq-test på sida, med fem ganske enkle logiske oppgaver, som måtte løses på 2 minutter og 30 sekunder. Siden jeg fikk rett på alle oppgavene fikk jeg beskjed om at jeg var superschmart og absolutt burde ta den virkelige, profesjonelle iq-testen så de kunne vurdere om jeg var et geni. Men siden jeg også er ganske klok, tenker jeg at dette nok er salgs-språket som snakker, og at den "profesjonelle" iq-testen koster penger, og lot være. Alt dette har jeg gjort i arbeidstida mi. Så hva sier da iq om min evne som arbeidstaker? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Skal rømme
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Nei, som flere har vært inne på så kommer det an på type jobb. Jeg ville heller valgt en med høy EQ til de fleste jobber. Men Toffskij er inne på noe viktig - jeg tipper at EQ og IQ henger sammen.
|
|
|
#9 |
|
Skal rømme
|
Ok, nå så jo dette litt fjernt ut sammen med Toffskijs siste innlegg. Det er altså ikke et 1:1 forhold mellom EQ og IQ, og uansett tror jeg ikke man er nødt til å være i mensa selv om man kanskje har høy iq.
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg lurer litt på hva han fra Mensa mener "høy IQ" er? (Siden han er Mensa medlem så frykter jeg at han mener "høy nok til å være medlem i Mensa"
Dette har jeg også sett, i denne boken:
Jeg synes det er interessant å titte på dyreriket. Det viser seg at høy IQ hos dyr bare gir en fordel hos generalister (det vil i realiteten si dyr som spiser alt mulig: Kråker, rotter, rever, vaskebjørner etc. Legg merke til at alle er dyreraser som også har greit å tilpasse seg bynaturen og gladelig raider en søppelkasse i ny og ne. Mulig at høy IQ ikke gjør en til en sjarmerende skapning, jeg medgir det.
Meg bekjent så vet man ikke. Jeg mener at det ikke finnes tester som måler sosial intelligens.
Kommer an på hva du mener med sosial intelligens. Hvis du feks mener evnen til å avlese andre sine følelser ut fra ansikt og kroppsspråk er det mange dyr som reagerer like bra som mennesker. (De er vel dog neppe i stand til å tenke over eller reflektere over hvorfor disse følelsene har oppstått, så hvis det er det du mener med sosial intelligens, så har du nok rett i det du sier. Men det siste gjør en ikke nødvensdigvis til en bra "praktiserende" empatiker)
|
|
|
#11 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Andre ting er også viktig. Orden og struktur. :sliter:
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Folk som er medlem i Mensa, har muligens ofte litt skrantende relasjonskompetanse. :generaliserer:
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Fnis. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Nei, det jeg mente, var vel i grunnen at folk som har ekstra høy IQ og faktisk får brukt den til å utrette ting, gjerne ikke er medlem i Mensa. Mensa ser jeg på som en trøsteklubb for folk som ikke fikk det helt til tross høy IQ. (Meget grov og ondsinnet generalisering, men jeg sparker da i hvert fall i alle retninger!)
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 17-10-11 kl 14:48. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Og Mensakravet er jo ikke spesielt høyt, det er jo bare to standardavvik unna medianen, det irriterer vettet av meg når Mensafolk kommer og brisker seg, det er som å skryte av at man kom med på bedriftsfotballaget.
|
|
|
#16 |
|
Introvert optimist
|
Men er det ikke bare omkring 2 % av befolkningen som er der da?
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
det er 2 %, ja. Jeg synes igrunnen det er ganske høyt. Hadde blitt dårlig med medlemmer om man hadde lagt lista enda et standardavvik opp...
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Og det er jo gjerne grunnen til at de som brauter høylydt om det, og gjerne flagger Mensa-medlemsskapet sitt høyt, er de man forbinder "høy IQ" med. Noe som igjen kan forklare fordommene som finnes mot smarte folk. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Jo, det stemmer. Jeg ville jo ha sagt at det var uvanlig, men ikke sjeldent.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 18-10-11 kl 13:11. Årsak: La til siste setning |
|
|
|
|
|
#20 |
|
WF: Sausnebbet
|
Det er da andre organisasjoner for de med virkelig høy iq. Wikipedia lister så fint opp iq-organisasjonene, og å kunne vifte litt med Prometheus eller Mega-medlemskap hørtes i grunn en smule mer kult eller nerdete ut:
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|