Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-11, 15:36   #1
Manitoba
Passiv

Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Man kan fint bruke intelligensen sin til å tenke og forstå hvordan andre med lærevansker virker og finne løsninger for dem selv om man aldri har kjent det på kroppen selv. Jeg vil til og med tro at en slik person vil ha lettere for dette enn en som vet hvordan det føles, men bare så vidt skjønner lærestoffet selv.

Det er prisverdig og flott når intelligente mennesker (deriblant Adrienne) bruker evnene sine på denne måten.

Men hvis jeg skal snakke ut fra personlig erfaring, så har jeg opplevd superintelligente lærere som ikke har vært i stand til å forstå hva elevene spør om og på hvilket nivå de skal begynne forklaringen. Og jeg har også opplevd svært intelligente mennesker som synes det er kjedelig og lite utfordrende å måtte forklare de samme enkle tingene om igjen og om igjen, og derfor har vært ganske korte og lite pedagogiske i sine forklaringer. Men folk er forskjellige og det gjelder selvsagt også de med IQ langt over gjennomsnittet.

Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 10:06   #2
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I noen jobber er det viktig å kunne forholde seg til mye informasjon, se sammenhenger, tilegne seg ny kunnskap raskt og takle stadige endringer. Her er det selvfølgelig en stor fordel å ha høy IQ. I mange andre jobber trengs andre egenskaper, og høy IQ er ikke nødvendigvis den viktigste egenskapen. I jobber som gir lite mentale utfordringer vil det kanskje være en fordel å ikke ha for høy IQ.

Men i de fleste jobber er det vel "personlig egnethet" som er det aller viktigste - og IQ-nivået kan jo være en av de egenskapene som gjør at man er egnet for jobben.

Gammel 17-10-11, 12:18   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble sittende å fundere over hvordan dette ville slått ut i selgerjobber. Selgerne er jo essensielle for de fleste næringer, men min erfaring er at de mest intelligente ikke nødvendigvis selger mest.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 12:24   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selgere er et unntak.

Min erfaring er faktisk at skikkelig, skikkelig, skikkelig gode selgere er ganske dumme.

Eller, de er ganske ukritiske. De som kan selge sand i Sahara må ha en evne til å se forbi det faktum at sand er et latterlig produkt å selge i Sahara. De må kjøpe salgspitchen med hud og hår for å klare å videreformidle den med den innlevelsen de har.

Gammel 18-10-11, 15:01   #5
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg ble sittende å fundere over hvordan dette ville slått ut i selgerjobber. Selgerne er jo essensielle for de fleste næringer, men min erfaring er at de mest intelligente ikke nødvendigvis selger mest.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Selgere er et unntak.

Min erfaring er faktisk at skikkelig, skikkelig, skikkelig gode selgere er ganske dumme.

Eller, de er ganske ukritiske. De som kan selge sand i Sahara må ha en evne til å se forbi det faktum at sand er et latterlig produkt å selge i Sahara. De må kjøpe salgspitchen med hud og hår for å klare å videreformidle den med den innlevelsen de har.

De mest intelligente selgerne jobber ikke som "vanlige selgere" lenger. Aa vaere en god selger (min definisjon paa det er noe i retning av at man klarer aa "lese" mottaker slik at man kan tilpasse budskapet paa best mulig maate og derved overtale mottaker), er en utrolig viktig egenskap for alle slags ledere, og jeg vil hevde at skikkelig, skikkelig, skikkelig gode selgere er veldig intelligente. Har hört et par toppledere med tidligere selgerbakgrunn trollbinde forsamlinger med presentasjoner/taler, noe jeg tror de har klart aa gjöre fordi de har selgerbakgrunn.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:23   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7834865
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7835115

Fyren fra Mensa mener at alle bør IQ-testes, og spesielt statsministeren.

Sitat:

Ifølge fagansvarling for Mensa Norges IQ-tester har folk lansert relasjonskompetanse som «en slags trøstepremie for mennesker som scorer lavt på IQ-tester».
– Det er veldig lite faktisk forskning som viser at relasjonskompetanse har noe særlig å si. Enten har du det, eller så har du det ikke. Hvor mye du har av denne kompetansen, spiller liten rolle, sier han til NRK-programmet Ukeslutt.

Gammel 17-10-11, 14:25   #7
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 321
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Tja. Inspirert av denne tråden googlet jeg iq, fant en side med artikler og en test. Jeg leste litt om de ulike testene, og en diskusjon om forskjellen mellom en standardisert iq-test og det man i dagligtalen kaller klokskap. Så tok jeg en gratis iq-test på sida, med fem ganske enkle logiske oppgaver, som måtte løses på 2 minutter og 30 sekunder. Siden jeg fikk rett på alle oppgavene fikk jeg beskjed om at jeg var superschmart og absolutt burde ta den virkelige, profesjonelle iq-testen så de kunne vurdere om jeg var et geni. Men siden jeg også er ganske klok, tenker jeg at dette nok er salgs-språket som snakker, og at den "profesjonelle" iq-testen koster penger, og lot være. Alt dette har jeg gjort i arbeidstida mi. Så hva sier da iq om min evne som arbeidstaker?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:31   #8
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, som flere har vært inne på så kommer det an på type jobb. Jeg ville heller valgt en med høy EQ til de fleste jobber. Men Toffskij er inne på noe viktig - jeg tipper at EQ og IQ henger sammen.

De positive egenskapene er ikke jevnt fordelt utover menneskene, dessverre!

Gammel 17-10-11, 14:33   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Nei, som flere har vært inne på så kommer det an på type jobb. Jeg ville heller valgt en med høy EQ til de fleste jobber. Men Toffskij er inne på noe viktig - jeg tipper at EQ og IQ henger sammen.

De positive egenskapene er ikke jevnt fordelt utover menneskene, dessverre!

Ok, nå så jo dette litt fjernt ut sammen med Toffskijs siste innlegg. Det er altså ikke et 1:1 forhold mellom EQ og IQ, og uansett tror jeg ikke man er nødt til å være i mensa selv om man kanskje har høy iq.

Gammel 17-10-11, 15:03   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på hva han fra Mensa mener "høy IQ" er? (Siden han er Mensa medlem så frykter jeg at han mener "høy nok til å være medlem i Mensa" )

Jeg er helt sikker på at det er en rekke jobber man kan innha og utføre aldeles glitrende uten å ha høy nok IQ til å være medlem av Mensa, og en del jobber hvor det å ha veldig høy IQ vil være en ulempe (for arbeidsgiver i det minste). Innenfor enkelte jobber er det definitivt en fordel å ha høy IQ.

Og så må jeg kverrulere litt da. Jeg så noe om at hvis man hadde høy IQ så fungerte resten av hjernen bra. Det er jo litt avhengig av hva man mener med "bra" da. Så vidt jeg vet er det ingen sammenheng mellom lav IQ og hjerneslag, heller ikke mellom lav IQ og migrene, det er heller ingen sammenheng mellom store kinetiske evner/prestasjoner og IQ (ingen motsetning heller, man kan gå fortest i verden 10 mil på ski og ha høy IQ, men man må ikke ha høy IQ for å gå fortest i verden på ski. Eller danse ballett.)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg mener å ha sett dokumentert at for ledere så er IQ den eneste testen som faktisk kan forutsi med noenlunde nøyaktighet sannsynlighet for suksess.

Dette har jeg også sett, i denne boken:

MEN jeg vil tro at det har like mye å si at IQ er en av de få tingene som man faktisk kan måle, så vidt jeg vet er det ingen tester som feks måler hvor utholdende og disiplinert man er. Og det at man faktisk jobber i 8 timer på jobben kan bety mye mer enn hvor smart man er (Ja, jeg for min del har selvfølgelig så høy IQ at jeg kan smurfe litt på FP i ny og ne. <- Denne skal jeg cut+paste inn i livsløgn-tråden for meg selv. )

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Det er generelt bedre å være lur enn dum, og det er ikke mange yrker det motsatte gjelder.

Jeg synes det er interessant å titte på dyreriket. Det viser seg at høy IQ hos dyr bare gir en fordel hos generalister (det vil i realiteten si dyr som spiser alt mulig: Kråker, rotter, rever, vaskebjørner etc. Legg merke til at alle er dyreraser som også har greit å tilpasse seg bynaturen og gladelig raider en søppelkasse i ny og ne. Mulig at høy IQ ikke gjør en til en sjarmerende skapning, jeg medgir det. Det er godt mulig at det er det å tilpasse seg variert føde er det som har gjort IQ til en bonus hos mennesker).

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Høy IQ er ikke det samme som høy sosial intelligens.

Meg bekjent så vet man ikke. Jeg mener at det ikke finnes tester som måler sosial intelligens.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har en mistanke om at det ikke er mange med godt under 100 i IQ som har slående god sosial intelligens.

Kommer an på hva du mener med sosial intelligens. Hvis du feks mener evnen til å avlese andre sine følelser ut fra ansikt og kroppsspråk er det mange dyr som reagerer like bra som mennesker. (De er vel dog neppe i stand til å tenke over eller reflektere over hvorfor disse følelsene har oppstått, så hvis det er det du mener med sosial intelligens, så har du nok rett i det du sier. Men det siste gjør en ikke nødvensdigvis til en bra "praktiserende" empatiker)

Gammel 17-10-11, 14:28   #11
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Andre ting er også viktig. Orden og struktur. :sliter:

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:29   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk som er medlem i Mensa, har muligens ofte litt skrantende relasjonskompetanse. :generaliserer:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:33   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis.

Jeg leser tråden og titter bort på hustavla vår:

"You're not paid to think. A mindless worker is a happy worker. Shut up and do your job."

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:38   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det jeg mente, var vel i grunnen at folk som har ekstra høy IQ og faktisk får brukt den til å utrette ting, gjerne ikke er medlem i Mensa. Mensa ser jeg på som en trøsteklubb for folk som ikke fikk det helt til tross høy IQ. (Meget grov og ondsinnet generalisering, men jeg sparker da i hvert fall i alle retninger!)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 17-10-11 kl 14:48.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 12:00   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, det jeg mente, var vel i grunnen at folk som har ekstra høy IQ og faktisk får brukt den til å utrette ting, gjerne ikke er medlem i Mensa. Mensa ser jeg på som en trøsteklubb for folk som ikke fikk det helt til tross høy IQ. (Meget grov og ondsinnet generalisering, men jeg sparker da i hvert fall i alle retninger!)

Og Mensakravet er jo ikke spesielt høyt, det er jo bare to standardavvik unna medianen, det irriterer vettet av meg når Mensafolk kommer og brisker seg, det er som å skryte av at man kom med på bedriftsfotballaget.

Gammel 18-10-11, 12:10   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og Mensakravet er jo ikke spesielt høyt, det er jo bare to standardavvik unna medianen, det irriterer vettet av meg når Mensafolk kommer og brisker seg, det er som å skryte av at man kom med på bedriftsfotballaget.

Men er det ikke bare omkring 2 % av befolkningen som er der da?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 12:15   #17
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

det er 2 %, ja. Jeg synes igrunnen det er ganske høyt. Hadde blitt dårlig med medlemmer om man hadde lagt lista enda et standardavvik opp...

Har ikke inntrykk av at de som har høy IQ brisker seg med det, heller. De jeg vet om, som har fått målt høy IQ, er heller ganske beskjedne med å fortelle det til noen.

Gammel 18-10-11, 12:20   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

De jeg vet om, som har fått målt høy IQ, er heller ganske beskjedne med å fortelle det til noen.

Og det er jo gjerne grunnen til at de som brauter høylydt om det, og gjerne flagger Mensa-medlemsskapet sitt høyt, er de man forbinder "høy IQ" med. Noe som igjen kan forklare fordommene som finnes mot smarte folk.

Jeg vil ellers benytte anledningen til å markedsføre en gammel klassiker, som i høy grad bidrar til å vise at ikke alle IQ-fordommer er uberettigede.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 13:10   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jo, det stemmer. Jeg ville jo ha sagt at det var uvanlig, men ikke sjeldent. Det er jo 1 person per 50, så gjerne en per klassetrinn på en liten skole. Og det er vel nærmere bedriftsidrett enn Rosenborg ballklubb i og for seg.

Sist redigert av him : 18-10-11 kl 13:11. Årsak: La til siste setning
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 19:32   #20
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er da andre organisasjoner for de med virkelig høy iq. Wikipedia lister så fint opp iq-organisasjonene, og å kunne vifte litt med Prometheus eller Mega-medlemskap hørtes i grunn en smule mer kult eller nerdete ut:

The entrance criteria for IQ societies varies considerably across both the kinds of tests accepted (i.e., whether the tests are either numerically, spatially, verbally, etc. slanted and are proctored or not) and how high one must score in order to acquire membership.
Some notable examples, which include widely known ones, like Mensa, that will accept the results of standardized tests taken elsewhere, are listed by percentile (assuming IQ is normally distributed with a mean of 100 and a standard deviation of 15 IQ points):

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.