Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

I disse lavkarbotider ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-11, 23:58   #201
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I disse lavkarbotider ...

Drevon er veldig arrogant må jeg si...

Gammel 13-10-11, 23:59   #202
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte på mens jeg surfet på nett. : peker opp: Husker ikke så mye, da. :teflon:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 00:00   #203
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den var verdt å få med seg vil jeg påstå.

Gammel 14-10-11, 00:02   #204
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, jeg har bestemt meg for å mene i vilden sky og være veldig superpåståelig uten å ha lest og hørt noe som helst. Det har funket bra så langt.
Nei, nå fjaser jeg i alle tråder igjen. På tide å legge seg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:22   #205
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Jeg er ikke utdannet og jobber heller ikke innenfor dette så min kompetanse kommer fra flere forskningsartikler som sier det motsatte enn den i The Lancet. Og dersom du er interessert kan jeg godt komme med mine kilder? Jeg ønsket bare å gjøre dette lett forklarlig, da det å lese side opp og side ned på vitenskapelig engelsk er noe de fleste glatt hopper over! Derav "Pål" sin forklaring som jeg mener er et godt sammendrag av det jeg har lest!

Ja, takk. Jeg ser gjerne seriøse artikler som underbygger at det ikke er en sammenheng mellom høyt kolesterol og hjertesykdom.

Gammel 14-10-11, 11:31   #206
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 11:41   #207
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648

Den sier at det ikke kan vises en sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjertesykdom (som jo er interessant og omstridt i seg selv), men ingenting om M&Ms påstand om at høyt kolesterol ikke medfører fare for hjertesykdom.

Det er en ganske alvorlig og oppsiktsvekkende påstand å komme med, udokumentert, i en diskusjon der man snakker om at noen får bra kolesterol av lavkarbo, og andre får høyt kolesterol av det. For det oppfattes som en oppfordring til å ikke endre dietten selv om den medfører høyt kolesterol, for det er ikke farlig likevel.

Det er et farlig råd!

Gammel 14-10-11, 12:24   #208
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den sier at det ikke kan vises en sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjertesykdom (som jo er interessant og omstridt i seg selv), men ingenting om M&Ms påstand om at høyt kolesterol ikke medfører fare for hjertesykdom.

Det er en ganske alvorlig og oppsiktsvekkende påstand å komme med, udokumentert, i en diskusjon der man snakker om at noen får bra kolesterol av lavkarbo, og andre får høyt kolesterol av det. For det oppfattes som en oppfordring til å ikke endre dietten selv om den medfører høyt kolesterol, for det er ikke farlig likevel.

Det er et farlig råd!

Men hva er det som er problemet med lavkarbo da? Gitt at denne metastudien har rett, at mettet fett ikke gir økt risiko for hjertelidelser. Og antatt at det stemmer at høyt kolesterol gir økt risiko for hjertelidelser. Hvis det nå er slik at enkelte på lavkarbo får høyt kolesterol, hva er det da som gir dem det høye kolesterolet? For det kan jo ikke være det mettede fettet, siden det ifølge studien ikke gir økt risiko for hjertelidelser. Her er det noe som ikke henger på greip? Hvilke studier er det som tar feil?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 12:26   #209
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg vil tro at hvis NOEN får høyt kolesterol av det, og andre ikke, så vil det jevne seg ut i et slikt studie?

Gammel 14-10-11, 12:42   #210
kamp
ASD

kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21887688

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...11.01767.x/pdf

og en interesang studie (men som ikke gikk på kolesterol da)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20054459

Gammel 14-10-11, 12:43   #211
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er rett og slett pokkers vanskelig å lage gode epidemiologiske studier som viser sammenheng mellom matinntak og sykdommer. Fordi mange nok feil- og underrapporterer hva de spiser til at det blir et helt utvasket resultat.

Jeg var med på STORK-undersøkelsen da jeg skulle føde på Riksen, og der skulle jeg fylle ut et 8-siders skjema med alt jeg spiser. Dette var bare 2 ganger, men da jeg regnet over det etterpå, så det ut som jeg spiste middag 9 ganger i uken og frokost 5. Det ble helt skeis, enda jeg hadde forsøkt å krysse så ettertenksomt som mulig, og har en ekstra interesse i feltet.

Som sagt, veldig, veldig vanskelig å måle. Det er gjort undersøkelser av faktiske spisevaner vs. selvrapportering, og det stemmer veldig dårlig overens - selv der man visste at man ble monitorert.

Dette med at å spise kolesterol (egg) gir forhøyet kolesterol var nok en "jump the gun"-konklusjon, som egentlig ble kjørt aller mest i media. På samme måte er det ikke nødvendigvis slik at det å spise fett gir økt fettprosent. Sammenhengen spise fett og økt kolesterol er da også fremdeles vanskelig å etablere på populasjonsbasis - men der man ser det på individnivå, er det all grunn til å vurdere kostholdet, mener altså jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 12:43   #212
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har begynt å lese litt på sidene til Espen Rostrup. Jeg har foreløpig lite kjennskap til han, men jeg syns det virker som han gir et balansert syn på disse problemstillingene (selv om han er tilhenger av lavkarbo).

Her kan du bl.a. lese litt om hva han sier om "hyperrespondere", dvs de som reagerer på lavkarbo med å få høyt kolesterol: http://espenrostrup.com/innforing-i-...l-pa-lavkarbo/

Han forklarer også litt om kolesterol og risikoen for hjertelidelser, for å vise at dette er langt mer komplisert enn å bare snakke om kolesterolverdier. http://espenrostrup.com/2011/03/25/l...-hjertesykdom/

Jeg vet enda ikke helt hva jeg skal tro om sammenhengen mellom mettet fett, kolesterol og hjertelidelser, selv om man i lavkarbomiljøene viser til studer som viser at det ikke er en sammenheng. Tanken er fortsatt ganske ny og revolusjonerende for meg. Men nå er det slik at det å være på lavkarbo ikke trenger å bety at man spiser mye mettet fett, og det gjør jeg heller ikke. Selv om jeg har økt inntaket av meierifett noe, tørr jeg ikke å slippe meg helt løs.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 12:45   #213
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kamp, hva er det du vil argumentere med gjennom denne?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21887688

Sitat:

The protective effect of high HDL-C levels, regardless of other risk factors, in preventing revascularization procedures was confirmed in the routine clinical practice among statin-treated CHD patients who reached LDL-C level <100 mg/dL. Possible additional benefits of using agents to raise HDL-C levels should be investigated

Det er ingen som betviler at det er fint å ha et høyt HDL-nivå og et samtidig lavt LDL-nivå? Det har veldig lite med totalkolesterolnivået å gjøre?

- No. 4 -
Gammel 14-10-11, 12:48   #214
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Og enda en gang, hvis noen skulle være i tvil: Hvis man går ned i vekt på lavkarbo, så har det en helt klar helsegevinst. Hvis man går ned i vekt, med samtidig kolesteroløkning, må man ta en totalvurdering, og evt. se om man kan endre sammensetningen av fettsyrene.

Hvis man ikke går noe særlig ned i vekt, spiser sunne fettsyrer og likevel får forhøyet kolesterol, synes jeg at man skal revurdere det totale energiinntaket og evt. kostsammensetningen.

- No. 4 -
Gammel 14-10-11, 16:48   #215
kamp
ASD

Standard

Jeg er ingen kolesterol ekspert og jeg har vel egentlig ikke gjort meg opp noen mening om høyt er "bra" eller ikke.

Så jeg leser begge sider av saken..

Det jeg derimot syns er interesangt er at en del som spiser lchf ikke for høyt kolesterol mens en liten gruppe gjør det..

Gammel 14-10-11, 17:36   #216
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

OK, men det du linket til var altså ikke på noen måte en motsetning til hva jeg har vist til. Andelen HDL ("high density" lipid-molekyler) bør være høy og LDL ("low density") bør være lav, mens totalkolesterolet (begge deler) og triglyserider bør være lave. Så diskuterer man litt om hvilke(n) av delparametrene som er aller viktigst - den eller den kvotienten, totalbildet eller whatnot. Men det er ingen stor kontrovers, for å si det mildt.

- No. 4 -
Gammel 14-10-11, 17:45   #217
kamp
ASD

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

OK, men det du linket til var altså ikke på noen måte en motsetning til hva jeg har vist til. Andelen HDL ("high density" lipid-molekyler) bør være høy og LDL ("low density") bør være lav, mens totalkolesterolet (begge deler) og triglyserider bør være lave. Så diskuterer man litt om hvilke(n) av delparametrene som er aller viktigst - den eller den kvotienten, totalbildet eller whatnot. Men det er ingen stor kontrovers, for å si det mildt.

Unnskyld.

Gammel 14-10-11, 17:49   #218
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Unnskyld.

For all del, det var bare meningen å opplyse.

- No. 4 -
Gammel 14-10-11, 18:06   #219
Slettet bruker
Passiv

Standard

Såvidt jeg har skjønt idet jeg sklir inn på et bananskall her, så er greia at mange har svært høyt kolesterol som følge av stillesittingen overvekten medfører samt et kosthold som er helt på viddene. Når disse da legger om til lavkarbo og går ned i vekt så vil ofte kolesterolet påvirkes positivt av dette enda kostholdet til en viss grad jobber i motsatt retning (ifølge noen og ikke andre, ikke vet jeg). Dermed vil man kunne se at dersom en slank person og en svært overvektig person begge setter i gang med lavkarbo så vil den ene få penere blodprøver og den andre dårligere blodprøver basert på samme kosthold. Fordi den ene startet med dårlige verdier i utgangspunktet.

Når det er sagt så har jeg superverdier på kolesterolet jeg altså. Til tross for mange år på lavkarbo. Det er dog moderat lavkarbo ala fedon.

Med forbehold om at det har vært mer høykarbo nå da jeg var gravid da.

Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 18:31   #220
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Altså, veldig mange overvektige har høyt kolesterol, men langt fra alle. Ei heller høyt blodsukker eller blodtrykk. Hvorfor det ikke er likt for alle, er det vel ingen som vet, men det er nok sammensatt - gener, trening, kosthold osv.

På samme måte får noen høyt kolesterol av lavkarbo, mens andre går ned i vekt og har finfine verdier. Det kan tilsvarende ha sammensatte årsaker.

Jeg har superverdier på kolesterolet mitt også, og jeg går stort sett på den famøse Candy-dietten; jeg kutter ut brød og pasta men spiser altfor mye godteri og drikker for mye vin og tror jeg trener mye mer enn jeg gjør.

- No. 4 -
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.