|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I disse lavkarbotider ...Drevon er veldig arrogant må jeg si...
|
|
|
#202 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I disse lavkarbotider ...Jeg hørte på mens jeg surfet på nett. : peker opp: Husker ikke så mye, da. :teflon: |
|
|
|
|
|
#203 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I disse lavkarbotider ...Den var verdt å få med seg vil jeg påstå.
|
|
|
#204 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: I disse lavkarbotider ...Neida, jeg har bestemt meg for å mene i vilden sky og være veldig superpåståelig uten å ha lest og hørt noe som helst. Det har funket bra så langt. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: I disse lavkarbotider ...
Ja, takk. Jeg ser gjerne seriøse artikler som underbygger at det ikke er en sammenheng mellom høyt kolesterol og hjertesykdom.
|
|
|
#206 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sv: I disse lavkarbotider ... |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Yes, we can!!
|
Den sier at det ikke kan vises en sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjertesykdom (som jo er interessant og omstridt i seg selv), men ingenting om M&Ms påstand om at høyt kolesterol ikke medfører fare for hjertesykdom.
|
|
|
#208 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Men hva er det som er problemet med lavkarbo da? Gitt at denne metastudien har rett, at mettet fett ikke gir økt risiko for hjertelidelser. Og antatt at det stemmer at høyt kolesterol gir økt risiko for hjertelidelser. Hvis det nå er slik at enkelte på lavkarbo får høyt kolesterol, hva er det da som gir dem det høye kolesterolet? For det kan jo ikke være det mettede fettet, siden det ifølge studien ikke gir økt risiko for hjertelidelser. Her er det noe som ikke henger på greip? Hvilke studier er det som tar feil? |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Jeg vil tro at hvis NOEN får høyt kolesterol av det, og andre ikke, så vil det jevne seg ut i et slikt studie?
|
|
|
#210 |
|
ASD
Sv: I disse lavkarbotider ...http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21887688 |
|
|
|
|
|
#211 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Det er rett og slett pokkers vanskelig å lage gode epidemiologiske studier som viser sammenheng mellom matinntak og sykdommer. Fordi mange nok feil- og underrapporterer hva de spiser til at det blir et helt utvasket resultat.
|
|
|
#212 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: I disse lavkarbotider ...Jeg har begynt å lese litt på sidene til Espen Rostrup. Jeg har foreløpig lite kjennskap til han, men jeg syns det virker som han gir et balansert syn på disse problemstillingene (selv om han er tilhenger av lavkarbo). |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Kamp, hva er det du vil argumentere med gjennom denne?
Det er ingen som betviler at det er fint å ha et høyt HDL-nivå og et samtidig lavt LDL-nivå? Det har veldig lite med totalkolesterolnivået å gjøre?
|
|
|
#214 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Og enda en gang, hvis noen skulle være i tvil: Hvis man går ned i vekt på lavkarbo, så har det en helt klar helsegevinst. Hvis man går ned i vekt, med samtidig kolesteroløkning, må man ta en totalvurdering, og evt. se om man kan endre sammensetningen av fettsyrene.
|
|
|
#215 |
|
ASD
Sv: I disse lavkarbotider ...Jeg er ingen kolesterol ekspert og jeg har vel egentlig ikke gjort meg opp noen mening om høyt er "bra" eller ikke. |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...OK, men det du linket til var altså ikke på noen måte en motsetning til hva jeg har vist til. Andelen HDL ("high density" lipid-molekyler) bør være høy og LDL ("low density") bør være lav, mens totalkolesterolet (begge deler) og triglyserider bør være lave. Så diskuterer man litt om hvilke(n) av delparametrene som er aller viktigst - den eller den kvotienten, totalbildet eller whatnot. Men det er ingen stor kontrovers, for å si det mildt.
|
|
|
#217 |
|
ASD
Unnskyld. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
Passiv
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Såvidt jeg har skjønt idet jeg sklir inn på et bananskall her, så er greia at mange har svært høyt kolesterol som følge av stillesittingen overvekten medfører samt et kosthold som er helt på viddene. Når disse da legger om til lavkarbo og går ned i vekt så vil ofte kolesterolet påvirkes positivt av dette enda kostholdet til en viss grad jobber i motsatt retning (ifølge noen og ikke andre, ikke vet jeg). Dermed vil man kunne se at dersom en slank person og en svært overvektig person begge setter i gang med lavkarbo så vil den ene få penere blodprøver og den andre dårligere blodprøver basert på samme kosthold. Fordi den ene startet med dårlige verdier i utgangspunktet. |
|
|
|
#220 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Altså, veldig mange overvektige har høyt kolesterol, men langt fra alle. Ei heller høyt blodsukker eller blodtrykk. Hvorfor det ikke er likt for alle, er det vel ingen som vet, men det er nok sammensatt - gener, trening, kosthold osv.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|