Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?
Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.
Str: 2/3 6/8 år, materiale: Blånissegarn (100% ull) blått, pinner nr 6.
Legg opp 34-38 m på strømpep nr 6 og strikk 1 omg vr, 1 omg r, 1 omg vr. Sett et merke i hver side med 17-19 m til under-og oversiden av votten. Str videre glattstr til arb måler ca 16-20 cm. Str 2 m r, str 5-6 m med en hjelpetråd, flytt de 5-6 m tilbake til venstre p og str som før. Str videre glattstr til arb måler ca 26-30 cm el ønsket lengde. Fell v sidemerkene slik: Str til det er 3 m igjen til 1. merke, str 2 m r sm, 2 m r, ta 1 m løs av p, str 1 m r, trekk den løse over. Str til det er 3 m igjen til 2. merke, str 2 m r sm, 2 m r, ta 1 m løs av p, str 1 m r, trekk den løse m over (4 m felt i omg). Fell på denne måten på hver 2. omg 3 ganger og videre på hver omg til det er 6 m igjen i omg. Klipp av garnet og trekk tråden gjennom m. Fest tråden godt på vrangen.
Tommel: Trekk merketråden forsiktig ut og fordel de 10-12 m på 4 p. Plukk opp 1 ekstra m i hver side av tommelen for å unngå hull=12-14 m. Str glattstr til tommelen måler ca 6 1/2-7 cm. Klipp av garnet, str 2 og 2 m sm samtidig som tråden trekkes gjennom m. Fest tråden godt på vrangen. Str den andre votten lik, men speilvendt (tommel i motsatt side).
Hvilken strikkefasthet har dette garnet sånn omtrent?
Jeg har en hel diger pose med ymse Vestlandsgarn, men er usikker på hvordan det passer med denne oppskriften, og problem nummer to: jeg aner ikke hvilken tykkelse pinnene har. (strikkepinnekaos i strikkekista mi, og finner ikke målet) Jeg tror kanskje vestlandsgarn er noe tynt. Prøver meg på den største størrelsen og så får jeg se etter på hvem det passer til.