Sv: Abort og statsbudsjettet
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Jeg har tenkt mye det samme som deg, annemede. Her roper politikere og andre om at vi må ha dette artige mangfoldige samfunnet, der det skal være plass til alle, men jeg kan ikke tenke meg noe mer slitsomt enn å få et barn med spesielle behov. Jobben, parforholdet, økonomien, de andre søsknene....Alt står på spill, rett og slett! Bare se på skilsmissestatistikken for dem som har handikappede barn, den sier sitt om at dette ikke er en fest.
Inntil det kommer et system som gjør at i det man vandrer ut av sykehuset med et barn med spesielle behov og møtes av et koordinert og samstemt hjelpeapparat med tilpassede faglige og økonomiske ressurser, så synes jeg hver enkelt familie må få lov til å velge om de orker dette. Ikke en politiker som ønsker mangfold til en helt horribel individuell pris.
Jeg synes familiene skal få lov å velge selv om hjelpeapparatet kommer på plass.
Et prikkfritt hjelpeapparat vil forhåpentligvis føre til at flere vil beholde et barn med særlige behov, men valget må alltid være familiens.
|