Sv: Finnes trassalderen?
Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.
Men hvordan vet man hvilke kamper man skal velge? Ofte har jeg litt trøbbel med det. Jeg føler jeg liksom må oppdra mitt barn litt ekstra fordi jeg er alene. Og da føler jeg det er kjempe ekstra viktig at jeg har et veloppdragent barn.. Jada.. jeg hører selv hvor dumt det høres ut. Men men.. det sier seg selv at det blir mye trass fordi jeg velger for mange kamper..
noen råd?
Så fint at du sier at du føler at det blir mye trass fordi du velger mange kamper! Det forteller meg at du vet at du "ber" om kamper...
Om jeg skal si noe om hvordan jeg velger å gjøre dette så kan jeg si som følger; jeg rikker meg ikke av flekken for de sidene av oppdragelsen som går på "å være snill mot andre", normal høflighet, bordskikk og det som følger av vår daglige rutine vedr. spisetider, leggetider og stå-opp tider. Tror dette er en kort oppsummering. Det betyr i praksis at mine barn legger seg når de skal, men får lov til å velge hvilken truse de skal ha på
Jeg forsøker å være i forkant av det som jeg vet kommer til å skje, og forhindrer situasjoner hvor jeg vet at reaksjoner kommer. Jeg står heller opp 30 minutter tidligere om morgenen slik at vi får god tid, enn å ødelegge hele dagen både for ungene og meg selv ved å starte for sent...Det å være konsekvent tror jeg også er svært viktig. Det gir trygghet og oversikt for ungene.
Spør meg gjerne om konkrete situasjoner som du synes er vanskelige. Det kan være nyttig å tenke høyt!