Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gift deg eller skriv samboeravtale

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-11, 03:05   #30
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Jeg står "der" akkurat nå, at han har hatt jobb og inntekt. Den jobben kunne han aldri hatt om ingen passet barn. Huslånet har gått fra min konto, alt sammen - vi har vært nødt til å være to. Regninger og mat har stort sett gått fra hans konto.

Nå går vi fra hverandre. Han vil ikke ha noen ting jeg får hjelp til å sitte med huset, han får ingen ting. Hovedansvar for barn kan han ikke ha, for arbeidstidene tillater det ikke. Huset må ungene (mine, jeg har to fra et annet forhold) bo i for å holde seg i samme skolekrets.

Han vil ikke ha noe som helst: bare at jeg overtar hans del av lånet. Han har visselig bidratt like mye (eller mer!) som det jeg har. Jeg syns ikke det er rimelig selvfølgelig kommer jeg ikke til å kaste penger etter ham. Om jeg hadde hatt økonomi til det, så skulle jeg gjort det - han har gjort dette en gang før, bikker snart førti og ... eh, ja. Det kommer aldri til å gå til retten, han vil ikke. Ikke jeg heller eller, jeg ser at det jeg gjør eg moralsk forkastelig - men det ... det går bare ikke. Han vil ikke ha noe.

Verken han eller jeg kommer til å sitte spesielt fett i det altså, men ...

Jeg syns virkelig at regler skulle gjelde for alle. Han krever ikke noe, han er konfliktsky og ... eh, litt merkelig. Men det er ikke riktig at konfliktsky mennesker skal tape mye økonomisk - det går ut over flere enn dem selv. En ting er at det går ut over egen livskvalitet, men det kan gå ut over barn eller andre arvinger også. Akkurat her og akkurat nå er det jeg som sitter med alle kortene, bare fordi han kan velge å gi avkall på sin del. Jeg skulle ønske at han ikke hadde anledning. Dette føles så jævla feil!

(og sånn på generelt grunnlag syns jeg ikke at det bør skilles mellom forhold med og uten vold. Hvor skal grensen for "vold" gå? Skal den gå når noen er straffedømt, eller holder det å anmelde? Skal anmeldelsen kunne trekkes? Er det nok å søke om erstatning? I forhold hvor vold har vært hverdagen er sannsynligheten for represalier stor, og sannsynligheten for en dom som holder den voldelige på evig avstand for alltid liten. Hvor langt skal voldsofre og -tiltalte måtte strekke seg? Vold og tvang har mange former; fysisk, mental, sosial og økonomisk. Ikke alt er like lett å dokumentere. En knallhard rettspraksis vil kanskje gjøre tilværelsen verre for reelle ofre og enklere for utøvere. Jeg er ganske sikker på at ingen ønsker et samfunn hvor en anklage er nok.)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:30.