Sv: PPT-utredning, opplysning om foreldres problemer
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg er veldig uenig her. Ta angst som eksempel, all forskning viser at det gir veldig gode resultater å arbeide med eksponeringsterapi, helt uavhengi av hva årsaken til angsten er. Eller alkoholisme, antabus fungerer for veldig mange - igjen helt uanvhengi av hva som er årsaken til alkoholproblemene.
Jeg vil si at man må ha nok innformasjon til å kunne identifisere problemet korrekt - deretter er det viktigere å fokusere på tiltak.
Men, her tenker jeg, at hos voksne, så kan det være greit å ikke grave i barndommen etter årsaker for å forstå, men bare gå løs på angsten.
Men hos et barn som sliter, så synes jeg det høres rart ut å ikke skulle se på familiesystemet. For barn speiler foreldre, og de kan også være symptombærere for ting som er galt i familien.
I denne situasjonen ville jeg finne det naturlig å si noe sånn som står i innlegget her. Man trenger jo ikke gå så langt inni foreldres problemer, men å nevne problemstillinger i familien mener jeg er nyttig for å kunne se barnet på rett måte.