Sv: Liten skole eller stor skole?
Jeg ville vært skeptisk til en klasse med bare fire jenter som allerede har gått sammen en stund. Jeg mener du sa det var to klasser på trinnet - er det flere jenter i parallelklassen? Hvor mye samkjøring er det evt mellom klassene? Det høres rart ut at de har flere klasser på et trinn om klassene er så små 
Generelt er jeg veldig skeptisk til virkelig små skoler, både pga av det faglige og sosiale miljøet og ikke minst ift de ressursene som kreves for å opprettholde disse. Men det er stor forskjell på en skole med 30 elever og en på 100 Jeg er enig med dem her inne som mener at skoler bør ha nærmere 100 elever for å være sikret et godt og variert faglig og sosialt miljø.
Jeg ser at det i enkelte tilfeller er nødvendig å opprettholde virkelig små skoler (for å forhindre fryktelig lang reiseveg for små barn), men jevnt over mener jeg at langt flere grendeskoler burde vært lagt ned. Men skolenedleggelse vekker ofte mye følelser og får ditto mye publisitet, så da er det lett å feige ut når man er politiker.
|