Sv: BLÆH... Brødbaking
Jeg baker nesten alt brødet vårt og jeg er også på jakt etter en måte å få det minst mulig smuldrete. 
Nok forheving før du setter brødene i ovnen er viktig, hvis ikke blåser de seg veldig opp i toppen og det blir nesten bare smuler og luft like under skorpa, mens resten kan være ganske fast.
Og for all del, unngå gulrot. Revet gulrot i brød er godt og sunt og fint og alt det der, men det smuler noe helt forferdelig. 
Jeg lager et ganske enkelt brød, siden jeg fort må lage minst 10 i uka, og jeg vil at det skal gå ganske raskt, men samtidig være næringsrikt.
Bruker ofte grovbakstmelposer, bruker vann/eplejuice/havremelk/rismelk som væske, og tilsetter mye sesamfrø, solsikkefrø, linfrø, kruskakli, hvetekim og havregryn. Har også i en liten dæsj honning og tømmer i en god del olje. (Beklager at jeg ikke klarer være mer presis.) Før brukte jeg matyoghurt i brødene, det er kjempegodt og jeg syntes også at det festet brødet litt, men det funker heller dårlig når man har barn som ikke tåler melk. 
|