Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Vet du, nå er du utrolig upresis. Ja, det er helt korrekt at det kun trengs en bakterie for at det skal vokse opp en koloni, men mengden bakterier du starter med er helt avgjørende for hvor raskt bakterier formerer seg, og å fremstille dette som irrelevant for om maten er farlig eller ikke er faktisk helt feil. Dersom du får i deg små mengder bakterier ( og det gjør du hele tiden, faktisk er ca 1,5 kg av kroppsvekten din bakterier av ymse slag) vil immunforsvaret ditt ta hånd om de, du må innta såpass store mengder at ikke immunforsvaret klarer å handskes med de. Dessuten vil grundig gjennomvarming av maten før serverign ta hånd om de beskjedne mengdene bakterier som kan ha vokst opp ila natten.
Nå må man altså ikke oppfatte mine innlegg i denne debatten som generelle anbefalinger om at oppbevaring av mat i romtemperatur på generell basis er en god og sunn vane, jeg snakker utelukkende om dette ene tilfellet og de forutsetningene som er skissert over. Det er selvfølgelig mange tilfeller av at feil oppbevart mat kan gjøre oss syke, men i denne spesifikke situasjonen er sjansen minimal. Budskapet mitt er at man mp vurdere den situasjonen man har foran seg på en nøktern måte, ikke bare hyle opp om at mat oppbevart i romtemperatur automatisk er farlig og uttrykt.
For meg var det et poeng at maten ikke er oppbevart etter gjeldene råd og retningslinjer, og at man dermed risikerer oppvekst av bakterier som kan gjøre en syk.
Så enkelt var det.
|