Sv: Hva er egentlig vitsen
Det kunne like gjerne vært meg som hadde startet Aulie-tråden som Eria, hun bare kom meg i forkjøpet. Hvorfor lurte jeg på hvem Marianne Aulie hadde navngitt? Svaret er ganske enkelt, jeg er nysgjerrig. Veldig nysgjerrig. Og jeg liker sladder. Hvorvidt jeg hadde fått informasjonen per prikk, PM eller i tråden hadde vært fullstendig likegyldig for meg.
Rent juridisk var det et poeng å ikke videreformidle informasjonen i selve tråden, da det strengt tatt ville kunne anses som offentlig meddelelse av personlige forhold, og således ført til redaktøransvar for forumeierene. Det ønsker jeg ikke. Men jeg ønsker å ha muligheten til å formidle min nysgjerrighet, og muligens gjennom det å kunne få stilt min nysgjerrighet. Og jeg ser at det er flere som har vært like nysgjerrige som meg. Det er sikkert ikke alle som har tur å gå åpent ut med nysgjerrigheten sin, av frykt for å bli stemplet.
Det er ingen tvil om at Aulie-saken også reiser en del prinsipielle spørsmål. En del av disse har etter hvert kommet frem i tråden. Og jeg syns også det er interessant og relevant å lese synspunktene til de som ikke ønsker informasjonen, og grunnen til at disse ikke ønsker den. Debatten har rast i pressen de siste dagene, og da er det kanskje ikke så rart at man ønsker å vite hvem partene i saken er. Uansett hadde nok ikke informasjonen vært vanskelig å få tak i på annet vis, men jeg valgte nå en gang å få den gjennom å stille spørsmål i et forum.
Jeg lurer også på om noe av årsaken til at innlegg i sånne tråder oppfattes som prikketigging er den pågående debatten rundt MII? For det første mener jeg det vil være så å si umulig å ”tigge” seg inn i MII. For det andre mener jeg at eventuelle rødprikker da bør være et resultat av at man ikke ligger at man ber om informasjonen, ikke at det anses som ”prikketigging”. Det skal også godt gjøres å komme seg inn på MI ved å be om informasjon per prikk i en slik sladdertråd.
Avslutningsvis vil jeg legge til at det som gjør FP til et spennende forum er nettopp det at slike sensasjonstråder faktisk får muligheten til å utvikle seg til mer prinsipielle diskusjoner. Og det syns jeg er bra.
|