Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egne klasser for de flinkeste?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 14:13   #30
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egne klasser for de flinkeste?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

For å være ærlig, Minerva, så opplever jeg ikke et voldsomt læringstrykk i storebrors klasse. Det går jo fremover, men jeg merker at spesielt i lesing og matte at storebror tar ting altfor lett og dermed synes oppgavene og leksene blir så kjedelige at det er en kjempeutfordring å få gjort leksene. Alle beveger seg tilsynelatende i samme tempo, det er ikke noen form for nivådeling i lekseplanen, bortsett fra at han kan velge bok selv når han skal gjøre leselekse.

Jeg håper det går seg til etterhvert, han har akkurat begynt i tredje klasse, og har hittil vært mer opptatt av å leke og være på SFO enn skolen, så vi har ikke akkurat stresset med det. Vi foreldrebe er dessuten rimelig gode i flere av skolefagene, så vi utfordrer og støtter så godt vi kan.

Så bra at dere utfordrer!

Finnes det nivådeling i kunnskapsmålene på periodeplanene? Finnes det kunnskapsmål på ukeplanen? Blir elevene lært opp til å vurdere seg, se om de kan krysse av på at de har nådd målene sine på slutten av timen, uka eller perioden? For jeg tror at kan øke motivasjonen at man har et mål å strekke seg etter. Og hvordan skape den indre driven - den er vanskelig. For jeg mener at jeg ser mange flinke elever som gjør oppgaver og lekser i hurten og styrten for å bli ferdig der hvor oppgaven/leksen oppfordrer til å kunne bruke mer tid. Ok, der hvor oppgaven er for lett, gi tilbakemeldinger til lærer! Oppfordre elevene til å utfordre seg selv og vurdere seg selv. Jeg sier ikke at vi skal henge over leksene, men gjøre ungene bevisste på at de har et ansvar selv også til å ta imot og bruke det de får (og det gjør dere sikkert allerede).

Det er helt klart at skolen bør utvikles videre for å få til tilpasset opplæring. Når det er sagt så er vel K06 er vel den første lærerplanen som virkelig tenker tilpasset opplæring i mye større grad enn det har vært tidligere.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.