Sv: Hvilken hunderase passer for meg?
Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.
Når det står "krever erfaren eier", vil det si at jeg bør ha hatt hund frem til nå nylig, eller holder det at jeg har omgåtts hunder daglig fra jeg var syv til jeg ble tyve? Alt fra Old english sheepdog til papillon. Og jeg har vært fast hundevakt for alle naboer i oppveksten, og fått skryt for at hundene oppførte seg så fint etter at de kom hjem fra meg. 
Tja, jeg ville ikke regne det som erfaren _eier_ nei 
Jeg hadde hund under hele oppveksten og har alltid vært et hunde- og heste menneske, lånt hunder av andre, passet, etc. Allikevel er det noe HELT annet å ha hund som noen andre eier enn å få valp som er ens egen. Ansvaret og tiden det tar å få skikkelig kustus og kontakt og opptrening vil jeg sammenligne med det å få et barn, faktisk. Og det hadde jeg aldri trodd ut fra de erfaringene jeg gjrode meg før jeg var 20 Det var ikke før jeg fikk meg hund som voksen at jeg skjønte hvilken innsats faren min hadde gjort med den ultralydige hunden vi hadde i oppveksten f.eks.
Som voksen har jeg hatt 2 hunder og trent _mye_ både jakt, lydighet, agility, bruks.
Men altså; selv om jeg har trent mye, vært på treningssamlinger, vært mye rundt hund, og har god selvtillit på at jeg "kan" hund og skulle fått til mye - jeg hadde ikke tatt sjansen på en utfordrende hund med stort potensiale for problemadferd med barn rundt meg. Hadde jeg vært alene hadde det ikke vært noe problem. Men fallhøyden blir så mye "større" når det er barn i familien, resultatet av å "drite på draget" kan være så potensielt enormt.
Tidsmessig også - hvis det du har kapasitet til er å ha en "sofapute" av en hund, må du kjøpe den typen rase, om du skjønner. En som tåler å ikke få fysisk trening og mentale utfordringer.
(og grunnen til at jeg ikke har hund nå er at for å ha en hund (flat coated retriever) som er så lydig og integrert og rolig som jeg vil ha den, krever det mye tid og jobbing. Og det er tid jeg ikke har akkurat nå.)
Sist redigert av m^2 : 24-08-11 kl 20:00.
|