Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Jeg er litt skeptisk til å kjerne smør av melk som har høyt celletall. (Har dere mye klassemelk? ) Men jeg ville prøvd følgende: Jeg ville prøvd å syrne melken og kjernet rømme i stedet. Jeg ville prøvd med mer salt. Jeg ville kjernet til all væske var ute av smøret. Jeg ville kjernet ganske langsomt for at væsken skulle slippe.
Ja, vi har mye klassemelk (det er et forbannet problem og jeg fikk nettopp sms med siste analysen og der var det på 360, hvilket betyr at jeg må begynne med spannmelk, speneprøver osv. Selv om noe kan spores tilbake til to kyr med piggtrådskade, så må vi inn med ekstraordinære tiltak for å ikke få stopp. Faens dritt altså! )
Fløten min er tykk at jeg ikke får til å syrne den. I allefall ikke på noen måte jeg har prøvd? Og det er dumt, for rømme er anvenlig til mer enn fløte...
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Men hva betyr egentlig å ha høyt celletall? Når vi først er i gang med å spørre om sånne kuting.
Det er en indikasjon på at juret prøver å reparere seg/ beskytte seg mot noe.
Da øker antall hvite blodlegemer i melka.
Det kan være alt fra en baktriell infeksjon, til at kua har ubalanse i vomma(magen) eller smerter i en fot. Som oftest betyr det bakterier, altså mastitt men man kan ha høyt celletall uten mastitt.