Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Hvem er det du snakker om da?
Byr deg imot? Hvorfor?
Jeg snakker om de som ikke fungerer så veldig godt sosialt sett. F.eks ifht. gode relasjoner til andre barn, eller i forhold til atferdsutfordringer. Vil disse ha fordeler ved å være inndelt i en gruppe for seg?
Jeg har det litt travelt akkurat nå, så jeg går ikke akkurat i dybden her. Jeg skal prøve å svare på hvorfor jeg ikke liker tanken på klasseinndeling etter faglig nivå:
- Jeg synes at det er minst like viktig for små barn å fungere godt sosialt som faglig. Takle å omgås folk som er forskjellige fra seg. Fungere sammen.
- Jeg tenker at inndelingen kan bli vanskelig praktisk sett. Fordi barn kan ha ulike områder de er spesielt flinke i.
- Jeg tenker at de faglig flinke sikkert kan ha god nytte av å være sammen med folk som også er faglig flinke faglig sett. Men kanskje ikke sosialt sett. Jeg tror ikke det nødvendigvis er et sjakktrekk i forhold til uvikling av toleranse og likeverd.
- Jeg tror det er andre måter man kan legge opp til at de ekstra flinke får utfordringer på sitt nivå og at de svake faglig sett får undervisning ut i fra sitt nivå på enn å dele inn i egne klasser. F.eks som Darth sier via valgfag, fordypningsfag, via timer med fokus på områder hvor man er spesielt sterk/svak.
- Samfunnskostnadene ved å la de svakeste elevene oppleve stigmatiserende inndelinger i eliteklasser, middelklasser og dummingklasser tror jeg kan være høyere totalt sett enn fordelene ved å kjøre inndeling i ferdighetsnivå. Da tenker jeg kostnader både sosialt og økonomisk. Dette henger jo gjerne sammen.
- Barn kan finne på å utvikle seg i rykk og napp faglig sett. Og det kan slå begge veier. En som har vært superflink kan gå fra bra til dårlig av ulike årsaker. Og en som har fungert dårlig kan "se lyset" faglig sett, og legge seg på et helt annet nivå med tanke på karakterer. Skal disse straffes/belønnes med å bytte klasser?
- Jeg er bekymret for selvoppfyllende profetier, og at man f.eks ved å bli kategorisert blant de svakere elevene faglig sett legger forventningene til egne resultater deretter.
Det var det jeg rakk for øyeblikket.