Sv: Ansattes påkledning
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Og jeg syns folk skal få kle seg som de ønsker.
Hvorfor skal det ikke kunne være normer for påkledningen i barnehager og skoler? Det er da veldig mange arbeidsplasser som har kleskoder i mer eller mindre offisiell grad.
På min arbeidsplass kunne jeg for eksempel ikke stilt med bar mage og synlig g-streng i møte med mine kunder. Det garanterer jeg at ville blitt påpekt. Det er heller ikke akseptert med dongeribukse, shorts eller annen alt for "kasual" på kledning på seminarer, messestands o.l.
Og selvsagt er det kleskoder i barnehager: jeg er sikker på at dersom en barnehageansatt valgte å gå på jobb i drakt med trange skjørt og høyhelte pumps eller annen påkledning som gjorde det vanskelig å utføre jobben, ville det blitt påpekt på en eller annen måte.
Jeg synes rett og slett ikke det er en menneskerett å få kle seg nøyaktig som man vil på jobb. (Og personlig synes jeg det er snodig at barnehageansatte eller andre som omgås mange ulike personer i jobben velger å kle seg så utfordrende at ungene (og foreldrene) reagerer på det. Jeg innrømmer at jeg får et mindre seriøst inntrykk av folk når de kler seg slik i jobbsammenheng.)
|