Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-11, 15:34   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Muligens?

Selvfølgelig er du det, og det skjønner jeg godt. Det er allikevel greit å huske at det er erfaring fra to skoler, utav godt over en million til sammen.

Ok da, jeg er preget.

Og ja, jeg har bare erfaring fra to skoler, men jeg har jo diskutert saken med en god del med barn i andre norske skoler og lest nok i aviser til å vite at mine erfaringer ikke er enestående, dessverre. Når det gjelder ameikanske skoler er det selvfølgelig mye ymse her også. Skoledistriktet vi tilhører er eksepsjonelt bra, det finnes nok av elendige skoler her også. Men det har jo ikke noe med det at de får karakterer å gjøre.

Og mht det Darth sier om at det å ha venner er så viktig for å læreX så må jeg jo bare si at det sikkert gjelder for A4-eleven, men der hjelper lite og ingenting for elever som sliter med næringen av andre grunner. Vennskap er ingen mirakelkur som hjelper mot dysleksi, ADHD, aspbergers eller andre ting som gjør at unger sliter med å lære. Da er tilpasset undervisning og oppfølging kluet. Og det bør komme før 4. klasse, all den tid man rekker å bli skikkelig akterutseilt før den tid.

Altså, vennskap for unger er viktig, helt klart, men det nytter ikke med et godt miljø på skolen om lærerne er dårlige pedagoger og man har for få ressurser å sette inn til dem som trenger det.

Jeg er for å måle elevene i kunnskap fordi det da synliggjør - både for skolen, lærerne og foreldrene hvor barna ligger i forhold til der som forventes på det trinnet man er. Og det gir et symlig mål på om de tiltakene som settes inn fungerer.

Og nei, jeg tror ikke at læreryrket er tingen for feks min datter med konsentrasjonsproblemer og dyslekis.

Og så har katta et godt poeng i at det er nok av andre studier hvor det er krav til karakterer for å komme inn fordi man kun vil ha de som er best og motiverte til studiet. Læreryrket er et kanonviktig yrke, og det. Urde virkelig være krav her også. Kanskje det kunne gjort noe med statusen til lærerne også?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.