Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-11, 06:05   #11
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Jeg synes det er viktigere hva lærerne kan når de går ut av studiet, enn hva de kan når de kommer inn på lærerskolen.

Det er mye som påvirker karakterene man får når man er 16-18, det kan være vanskelig hjemmesituasjon, sykdom, satsing på idrett, satsing på politikk/frivillig arbeid - de færreste i den aldersgruppen ser konsekvensene og skjønner hvor lenge videregåendekarakterene følger dem. Jeg synes det er helt håpløst når folk i slutten av tjueåra tar opp igjen gamle skolefag for å komme inn på en utdanning, når de etter å ha jobbet noen år finner ut hva det er de vil. Jeg har sju års erfaring med veiledning av studenter på universitet, og det er svært mange hvor det er lite samsvar mellom karakterer på videregående og hvordan de gjør det innenfor høyere utdanning.

Jeg synes heller det skal stilles strengere krav gjennom lærerutdanningen, at kravene for å bestå blir høyere, og kommer man inn på utdanningen med et svakt faglig grunnlag, ja, da kan man faktisk tilegne seg disse kunnskapene underveis dersom man jobber og ønsker det.

Og som Pamina sier, at lærerutdanningen blir mer enhetlig, med klarere og høyere standarder over hele fjøla. Jeg har fått inn engelskstudenter som har påbegynt utdanningen sin innenfor lærerutdanning på en høyskole, og nivået er tidvis skremmende lavt. Det varierer veldig fra utdanningsinstitusjon til utdanningsinstitusjon, og da snakker jeg bare om det rent engelskfaglige, så jeg mistenker at det samme gjelder de pedagogiske aspektene ved utdanningen.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.