Sv: Forbanna debattanter
Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.
De mangler jobb og bil, men har resten. Har jeg lest. Ellers enig i at det er to ulike verdener. I mange av de aktuelle bydelene har det flyttet inn mye vellykka klientell fra alle bakgrunner og legninger i boligområder med stor sosial nød. Hovedsakelig folk med karibisk bakgrunn men også hvite chavs.
De mangler nok også hus, for de mener de skal få subsidiert bolig av kommunen. Sosialklienter får jo også subsidierte boliger av kommunen i privat sektor men da snakker du rimelig ille standard hybler i delte hus med LAV stand.
De mangler ting fordi de mener verden skylder dem det. De vil ikke jobbe, de har ikke fullført skolen, og ønsker ingen kvalifikasjoner. Sånn sett er de ikke så ulike.
Jeg kjenner en del Engelskmenn fra denne typen bakgrunn, men forskjellen er at disse gjennomførte skole og universitet. De var i absolutt mindretall på sine skoler, men de var iallefall overbevist om at det var viljen det skortet på.
Jeg blir fasinert når England blir presentert som et U-land. Enkelte sosiale goder der er da helt på høyde med våre.
På 90 tallet hadde jeg i England, gratis lege, gratis P-piller og sterkt subsidierte andre medisiner om jeg trengte dem. Ungene fikk skolemat daglig. Mine venner fikk mye mere stipend enn meg, studielån er innført i ettertid. Jeg er ikke sikker på hvor stor andel av hus som er i kommunal eie og leies ut subsidiert men jeg kan garantere at det er mer enn her til lands.
Sist redigert av Maz : 14-08-11 kl 22:42.
|