Sv: Jeg vil fortelle dere noe
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Det er jeg helt uenig med deg, men min erfaring tilsier at mennesker kan gå rundt tilsynelatende 100% friske og velfungerende, men likevel være alvorlig syke. Det er helt åpenbart at ABB har en helt annen virkelighetsoppfatning enn vi andre har, når han f.eks. oppriktig forventer å bli torturert i et norsk fengsel.
Nei, man kan i all hovedsak IKKE gå rundt 100 % velfungerende og være så alvorlig psykisk syk at man ikke vet rett og galt fra hverandre.
For å si det sånn: Det å være nazist er et bevis på at man har dårlig dømmekraft, dårlig stil og minimal empati med mer. Det er ikke et bevis på noen måte på at man lider av en psykisk sykdom. (Ikke at ABB er nazist - det er et eksempel.)
Man kan være fungerende til en viss grad kombinert med enkelte diagnoser. En med paranoid psykose vil for eksempel kunne fremstå som normal til en viss grad i mange sammenhenger. Men når det blir snakk om nære relasjoner så vil jeg hevde knallhardt at det er umulig å være svært psykisk syk i absolutt og full hemmelighet.
|