Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?
Etter at jeg begynte å jobbe med ungdommer for noen år siden, har jeg slitt veldig med først vantro, så sinne og uendelig tristhet over nær karikerte Frp-holdninger i mer eller mindre brune varianter hos sjokkernde mange av særlig guttene på enkelte linjer. Jeg har jevnlig måttet prate med kolleger og mannen min om dette for å klare å forholde meg til det. Jeg jevnlig benyttet sjansen til å diskutere alle varianter av menneskeverd, omsorg og toleranse og jeg har slitt følelsesmessig med at ungdommer jeg er glad i har holdninger jeg finner avskyelige.
Jeg tenker at akkurat dette vil bli en enda større utfordring framover. Mitt inderlige ønske er at dette forferdelige marerittet av en tragedie kan føre til at ungdommer som halvt bevisstløst har slengt seg med i det uspiselige hylekoret av karikerte fordommer mot mennesker som ikke er 100% lik seg selv vil lære noe om medmenneskelighet og varme samt reflektere over at hat aldri noensinne fører noe godt med seg.