Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog
Men enn så lenge oppfører han seg altså helt kurant og vanlig. Han er normalt en som absolutt stiller spørsmål om ting han lurer på, om troll finnes, om hekser kan komme gjennom vinduet og andre skumle ting han lurer på. Jeg kjenner mitt barn og du kjenner ditt. Hadde han vært eldre hadde jeg vurdert annerledes. Han er enda ikke 4,5, omgås sjelden andre barn og er på ferie med oss.
Oppdager vi at han vet kommer vi ikke til å fornekte, da skal han få tilpasset info.
Sitat:
Jeg tror det aller værste man kan gjøre overfor barn er å ikke snakke med dem om de vanskelige og vonde tingene som skjer rundt dem. Ingen ting er skumlere og gjør barn mer redde en at voksne tier om disse temaene. De plukker opp stemninger og bruddstykker av samtaler. Aldri undervurder barn, de får med seg og er i stand til å forstå mye og vår jobb som foreldre er å være der sammen med dem, forklare, trøste og undre oss sammen med dem. Vi trenger ikke ha alle svarene, det er lov og helt greit å svare at man selv ikke vet og forstår, men det er ikke greit å la vær å snakke med ungene sine om betydningsfulle ting.
Har uthevet tingene du skrev som jeg føler traff meg veldig og var vedlig krasst. Særlig siden jeg var en av de få som skrev at temaet ikke var tatt opp i heimen. Det har ikke skjedd noe vanskelig og vondt rundt Junior. De voknse har vært vanlige, han kan ikke lese, han har ikke sett tv. Jeg gjør absolutt min jobb som forelder. Men jeg trenger ikke snakke om alt trist og leit i verden som han enda ikke vet om finnes.
Mener jeg.
Å gi ham tilpasset info (som definitivt hadde utelatt mange opplysninger) skjermer han uansett ikke for at andre kommer med mer groteske utsagn og inntrykk senere. Det tar vi når det kommer, vi har da flere svar enn vi feks hadde både fredag og lørdag.
Sist redigert av Pelle : 25-07-11 kl 00:09.
|