Sv: Fødselstabbe på Ahus
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Men er det noen saklig grunn for at pårørende ikke får tilgang på all informasjon?
Slik jeg fungerer som menneske så er jeg kapabel til å ta det meste av dårlige nyheter sålenge jeg får tilgang på informasjon. Å få beskjed om at noen vet og jeg skal ikke få del i kunnskapen derimot er i stand til å knekke meg helt.
Man får vel tilgang på all informasjon som er relevant?
Og det er vel der ting ofte går skeis. Pårørende vil ha innsyn i jounalen og får oversent en liten haug med dokumenter de ikke har noen forutsetning for å forstå innholdet av og dermed føler de at sykehuset er lite samarbeidsvillige og ikke vil gi all informasjon. Sykehuset på sin side har kanskje gitt fra seg den informasjonen de anser som relevant, men den møter ikke de pårørendes forventninger om en forklaring på Hva Som Skjedde.
Når det kommer til journalen er jo den først og fremst er ett arbeidsverktøy for legene og ikke ett forklaringsverktøy for pårørende. Innholdet er ikke ment for pasient/pårørende og kan i mange tilfeller gi ett feilaktig inntrykk av hva som f.eks. faktisk har skjedd.