Sv: Fødselstabbe på Ahus
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jeg syns ikke man skal konkludere i vilden sky med "tipper helsepersonellet har noe annet å si" heller jeg. Det kan godt være det har skjedd en feil her. Det kan også godt hende at utfallet ville blitt det samme uansett hva sykehuset hadde gjort.
Det er en selvfølge uansett at når et barn dør under fødselen etter komplikasjoner så undersøkes det om alle rutiner ble fulgt, og om rutinene er gode nok. Kanskje gjorde noen en tabbe - kanskje gjorde ingen noe galt. Noen ganger går det galt og ikke all medisinsk hjelp i verden kan endre det.
Nettop. Vi kan ikke si at "det er helt sikkert flere sider av saken". Vi har faktisk ingen anelse om det.
Det vi vet at at når unaturlige dødsfall skjer, så bør det etterforskes og det bør etterforskes av noen andre enn sykehuset selv. Slik er det ikke i dag. Årsaken til den store fokusen på sykehustabber i media om dagen kommer heller ikke av at sykehusene er talentløse, men det kommer av at de etterlatte ikke føler de blir ivaretatt i det de ønsker en forklaring på hva som har skjedd med deres kjære. Jeg tviler på at alle denne fokusen hadde vært der om systemet fungerte på en måte som gjorde at man som etterlatt følte at sakene ble gjennomgått, belyst og tatt til etteretning.
Siterer litt fra Facebooksiden for pårørendegruppen for unaturlige dødsfall på norske sykehus:
Da tragedien rammet oss, trodde vi det fantes et system som ivaretok granskningen på en slik måte at de skulle finne ut hva som skjedde - og hvorfor. Det skjedde ikke. Pårørendegruppen arbeider derfor for at unaturlige dødsfall i norske sykehus skal etterforskes og granskes på en måte som fører til at fakta, årsaksforhold, hendelsesforløp og ansvarsforhold blir avdekket og analysert. Dette vil føre til læring og bedre pasientsikkerhet. Vi arbeider også for at pårørende skal være part i saken, slik de var fram til 2003.
|