Sv: Fødselstabbe på ahus.
Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.
Er det noen automatikk i det? At man skal ha hastekeisersnitt dersom fostervannet er misfarget?
Nei, det er ingen automatikk i det. Men idet man ser at fostervannet er misfarvet (mekoniumtilblandet), så betyr det at barnet på ett (eller flere) tidspunkt at blitt utsatt for stress i magen og dermed bæsjet i badevannet sitt. Da har man å gjøre med en risikofødsel, noe som bl.a. innebærer tettere overvåkning av barnet underveis. I tillegg følges barnet opp med tempmålinger i to døgn på barsel mtp. eventuell infeksjonsutvikling.
Jeg har forløst drøssevis med friske barn som har kommet ut på en sjø av misfarvet fostervann. Det er gjerne graden av misfarve og konsistensen på vannet som har betydning; tykt, grøtet og sterkt misfarvet vann er naturlig nok mer alvorlig enn lett misfarve, men barnet kan fødes sprekt som bare det likevel.
I denne saken er jeg mer betenkt over hvor lenge denne jenta gikk over termin, enn det faktum at det var farge på vannet. Nyere forskning viser klare tendenser mot at risikoen for barnets helse øker betraktelig om man går mer enn en uke over termin. Hun her ble etter sigende igangsatt to uker over termin og fødte et par dager etter dette igjen, det er i drøyeste laget, syns jeg. Men tipper man vil gå noe runder med overtidsprosedyrene sine på Ahus nå fremover.
|