Sv: Mor vs. far
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Jeg tror ærlig talt far ofte lar mor få hoedomsorgen fordi det å være aleneforsørger med jobb og det hele ikke passer inn med å ha barn. Sier ikke at det er slik for alle, men at det er noen prosenter av dem, det tror jeg.
Dette må jeg si meg enig i.
Jeg vet flere familier der pappan godtar å ha barna mindre enn mamman. Fordi de er vant med at det skal være sånn? Fordi de syns det er praktisk? Fordi de ikke liker å ha så veldig ansvar så veldig lenge av gangen? 
Det nærmeste eksemplet jeg kan komme med er Sambos forhold til datteren sin. Han sier at han gjerne vil ha henne her så mye som mulig, men han lever ikke etter det. Hvis jeg skal bort ei helg så kan jo ikke han ha ansvaret for både dattera og sønnen sin. Det blir for mye, så da ordner han det så Snuppa blir hjemme hos mamman (Som for øvrig er alenemor til 3 barn. Men han ser ikke at det blir hakket "verre" enn det han står ovenfor). Jeg skjønner jo på en måte at Stesnuppemamman ikke akkurat stormer inn i 50/50 deling når det viser seg gang på gang at pappan ikke klarer å ta ansvaret for barnet sitt når noe uforutset dukker opp.
De fleste fedrene jeg vet av som har vanlig samværsavtaler, det vil si annenhver helg og en gang i uka, ringer ikke barna sine/mamman i mellomtiden. De lurer ikke på hvordan hverdagen til barnet er. Det er noe de må lære seg virker det som.
Så jeg tror egentlig (ofte) at selv om begge foreldrene er oppegående, omsorgsfulle foreldre så er det en ganske stor forskjell i måten deres å være forelder på. Og ofte tror jeg mammamåten fungerer bedre i hverdagen.
Jeg er egentlig for at flere fedre skal få mere tid sammen med barna sine, men dette var bare et innlegg for å forklare hvorfor ting er som de er.
Ved at fedrene slipper mer til tror jeg deres oppriktige interesse for barnehverdagen vokser også.
Og jeg er klar over at det er mange fedre der ute er interessert, og som slosser for å få være mer med barna sine altså.