Sv: Liker alle menn langt hår best?
Angående tykt hår, jeg er enig i at det kan være veldig fint med langt, tykt hår. Problemet er bare at når man har sånt langt tykt hår har man i grunnen bare tre muligheter - løst hår (som blåser og veiver borti ting), flette(r) eller hestehale bak i nakken. Alle forsøk på å sette opp håret medfører at man enten må låse det for hardt så man får hodepine pga tyngden eller ikke greier å sette det opp i det hele tatt. Halvlangt tykt hår har det med å bli veldig uregjerlig stort nederst. Så da har man valget mellom flette, knute og hestehale i nakken. For å sette opp håret er faktisk fortsatt for tungt.
Hvis man har tykt hår med fall i som jeg har og en frisør får den strålende ideen at de skal gradere håret (altså klippe det i flere etasjer) for å "gi det litt fasong" som de sier, ender man med at det ikke bare er stort nederst, men faktisk hele veien oppover. Og i tillegg mister man muligheten til å låse håret bak i nakken fordi det er flere lengder som ikke når så langt.
Trikset for min del er å be dem tynne skikkelig, men tynne de innerste lengdene og la de ytterste være hele. De ytterste lengdene skal være de lengste slik at håret fortsatt har langt preg selv om det er betydelig redusert i omfang lengre inn. Da ligger det faktisk pent. Og tro meg, det er fortsatt mer enn tykt nok selv om de har klippet bort like mye hår som sidemannen har igjen på hodet.