Sv: Saken om pappaperm i dagens Amagasin
Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.
Jeg er helt for at pappaer skal ha mer tid sammen med det nye barnet, og mer permisjon. Men ikke før de har individuell opptjeningsrett, og helst uten at det går utover "mors" uker. I en familie med to relativt jevne inntekter fungerer det jo greit slik det er nå, men slik det var for oss hadde ikke far mulighet til å ta perm i det hele tatt. Jeg hadde bare en liten deltidsstilling, og mannen ville derfor fått utbetalt ca 20% av sin lønn dersom han tok permisjon. Det gikk rett og slett ikke. Det førte til at vi mistet flere uker av permisjonen, siden jeg selvsagt ikke fikk overta dem.
I tillegg synes jeg det er latterlig at man mister dager om man føder før termin. Jeg fødte jo tolv dager før termin, og mistet dermed nesten to uker av permisjonen.
Fedre har individuell opptjeningsrett, men for å kunne ta ut pengene må mor ut i jobb eller tilsvarende aktivitet.
Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.
Jeg sier det igjen. Jeg er for pappa perm virkelig altså. Men jeg er ikke for at de 12 ukene skall bli tatt vekk fra mor. Jeg synes det er en uting rett og slett. Og at mor må ut i permisjon før hun har født slik at det også går permisjon der der også uten barnet. Må til gjenngeld si at nå snakker jeg om rene pappa og mamma permen hvordan par hjemme hos seg i forkjellige livssituasjoner ønsker å dele opp denne permen hjemme er hver sin sak det. Hlsen en der pappaen tok hele permen ved første barn.
Og når det gjelder forskningen så synes jeg dette er veldig ineteressant da norge er det landet som skall bestemme alt for deg. At voksne mennesker ikke skall kunne velge sev men bli påtvinget løsninger. Så er det litt interessant å se at ting ikke alltid er i svart hvitt.
Ingen tar bort permisjon fra mor, men mors muligheter til å ta ut akkurat disse ukene tas bort fra henne. Selvsagt kan vi velge! Du velger å få barn, du velger om du vil jobb, du velger hvor mye du vil være hjemme osv, at staten skal betale for valg den mener ikke er bra for samfunnet på lang sikt, betaler den selvsagt ikke for. Det kan du gjøre selv. Å si nei til en rettighet fører ikke med seg straff, altså kan du velge.