Sv: Kjønnsnøytral barnehage
Her hvor jeg bor, er kompis et ord som brukes om venner av begge kjønn, og jeg har aldri tenkt at det er noe sosialistisk/kommunistisk over det. Når jeg tenker meg om, synes jeg ikke kamerater er spesielt kommunistisk heller, men for meg er kamerat et hannkjønnsord, og kompis not so much.
Jeg synes ideen til den svenske barnehagen er god, men at det kanskje er litt heftig å innføre det nye ordet hen istedet for han og hun.
Dessuten er jeg kanskje enig i at stilleaktiviteter blir satt mer pris på enn herjeaktiviteter i barnehager. Men samtidig mener jeg bestemt at de mannlige verdiene tillegges mye mer positiv vekt i samfunnet generelt, så jeg synes egentlig det er greit at det er slik. I hvertfall når barna begynner å nærme seg skolealder. Både gutter og jenter må jo klare å sitte stille i perioder når de begynner på skolen, så å lære det på forhånd synes jeg er helt greit.
Og når jeg sier at "mannlige verdier" er mer verdifulle, så baserer jeg det på at det ser ut som om det er veldig kult å være guttejente og ikke på langt nær så kult å være jentegutt. Det er mitt inntrykk er at man gjerne snakker med stolthet om jenter som klatrer i trær og herjer og sparker fotball og har guttevenner, men jeg har aldri hørt noen snakke med tilsvarende stolthet om en sønn som liker å perle og sy og fargelegge i top-modell-bøker og henge sammen med jenter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|