Sv: Barn dopes i søvn
Opprinnelig lagt inn av Malama, her.
Også har vi da altså noen av oss som gir våre barn Vallergan av helt andre årsaker, men som kommer med på samme statistikk. Jeg er en av dem som gir et lite barn under tre år Vallergan på fast, langvarig basis. Han har fått det i snart fire måneder nå, jeg har nylig hentet ut ei ny flaske, og har resept på flere. Vi er med på den statistikken som artikkelen baserer seg på. Men nei, vi doper ikke vår sønn i søvn. Vi gir ham medisin han får resept på fordi han trenger den. Allergimedisin.
Viktig poeng.
For øvrig så omfatter de 20 000 det var snakk om i artikkelen ikke bare babyer og små barn, men ungdom opp til 18 år. Det kom ikke veldig tydelig frem, syntes jeg.
Og så vidt jeg kan lese er det de eldste barna som står for 3/4 av dette forbruket:
Sitat:
3906 barn i alderen 0–9 år fikk minst én resept på sovemidler og angstdempende midler i 2010, viser tall fra Reseptregisteret ved Folkehelseinstituttet.
Jeg vet jo ikke noe om medikamentbruk blant barn, men for min del så synes jeg ikke 4000 tilfeller blant hele populasjonen mellom 0–9 år hørtes så dramatisk ut som artikkelen ga inntrykk av først.
|