Sv: Barn dopes i søvn
Jeg tror også det må skilles veldig på hva som er "normal" baby som våkner en del ganger på natten for å få mat (been there, done that, holdt på å blir sprø av bare det) og barn som sliter med søvn lenge etter at babyperioden er over og de "etter boka" burde sove natten gjennom, med en smokkeinput eller tre i løpet av natten.
Jeg har min egen, indre søvnterrorist i perioder, og jeg vet hva det gjør med meg. Filteret blir borte, produktiviteten på jobb går i dass og jeg er ikke spesielt god kone eller mor. Og det er bare peanøtter i forhold til hva m^2 har gått og fortsatt går igjennom, eller det marerittet Teofelia levde en god periode. Så om vi hadde hatt det sånn som dem og medisin var et alternativ så ville jeg glatt vurdert det og hadde det fungert så hadde jeg jommen meg ikke sluttet med det før jeg visste at vi var på rett kjøl og kunne klart oss uten.
Barn trenger søvn for å fungere og for å vokse og utvikle seg. Foreldre trenger søvn for å overleve og for å kunne ta vare på de søvndepriverte barna og deres søsken. Og i det store risikobildet tror jeg både verden og den enkelte familen og det enkelte barnet har en lavere totalrisiko om sovemedisin fungerer og alle får litt mer søvn. Det forundrer meg så ofte hvor mange som er helt elendige til å se det totale risikobildet og bare henger seg opp i små detaljer.