Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering ved boligutleie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-11, 15:42   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Stakkars de som røyker.. tenk hvor de blir diskriminert nå til dags...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 17:24   #2
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Herregud, tenk om dette skulle være gjeldene regel for samfunnet og for oss ellers i livet også? Jo, det er diskriminering, ren skjær diskriminering hvis man siler ut folk på grunnlag av alder, kjønn, etnisitet, psykisk sykdom eller what have you not. Og som hovedregel skal vi IKKE diskriminere, ikke som individer, ikke som arbeidsgivere eller som samfunnsborgere forøvrig.

Sorry men jeg ser konsekvensen av slike holdninger som utrykkes her og de er STYGGE. Vi skal være glade for at vi har et forholdsvis sterkt diskrimineringsvern her til lands. En hovedregel for alle bør være å jobbe med å kvitte seg med alle stygge fordommer en måtte sitte med å vurdere alle, om de måtte være tidligere narkomane, asylsøkere, enslige mødre / fedre, psykisk syke osv osv.

Det denne tråden viser er jo at folk diskriminerer, bare at de forholder seg til loven og ikke skriver hvem som er uønsket i annonsen.

Det er ikke så lenge siden det stod "no blacks, no Irish, no dogs" i boligannonser i UK, her i landet stod det vel at man ikke ønsket nordleninger som leieboere. Kanskje de samme holdnigene er der i dag også, bare at vi har et annet "sorteringsgunnlag" og et lovverk som forhindrer at man kan spesifisere hvilke segmenter av befolkningen som er uønsket?

Joda, man kan vri det denne veien også, og si at de som leier ut diskriminerer. Jeg er helt sikker på at de fleste som vi har måttet si nei til her, har en eller annen grunn de kunne sagt at vi sikkert diskriminerte på. Det være seg husdyr, røyking, singel, unge, gamle, etc. Sikkert noen som kunne antatt at de ble valgt bort pga klær også...

Poenget er at vi kun kan velge en blant mange, og da er det dessverre slik at noen blir stående igjen.

Jeg er veldig glad vi faktisk kan velge fritt jeg, og vi ville nok neppe leid ut om vi ikke kunne. Det er snakk om mennesker som skal bo tett på oss, i vårt hus.

Hjelpes, du mener seriøst at "man må få leie ut til hvem man vil"? Så vi skal tilbake til tider der man kan åpent diskriminere og bare si det som det er, vi ønsker "ingen svartinger", "ingen alenemødre", "ingen alkiser" osv.
Folk diskriminerer jo allerede mot mange grupper mennesker, men at det skal være greit å gjøre det er jo bare helt for jævlig. Takk og pris at samfunnet kommet dithen at lovverket i alle fall forhindrer at folk helt åpent kan sortere mennesker de ønsker velkommen.

Hvordan mener du at det skal foregår da? Her kommer det flere ti-talls mennesker på visning, og vi har ikke plass til alle. Hvordan skal vi da velge ut hvem?

Jeg lover deg, "folk flest" , veldig mange ville overhode ikke har vurdert å leie ut til en "jævla muslim". Fy "#¤% jeg har vært med muslimer på boligjakt og sett hvor for jævlig "ståa" er.

Jeg synes det blir for enkelt å dra det rasistkortet. Jeg har inntrykk av at man uansett blir dømt i situasjoner hvor man må¨velge blant flere mennesker, og det er en eller flere muslimer eller andre med annen religion i gruppa, og man ikke velger denne. Man skal liksom få dårlig samvittighet for å ikke ha valgt denne personen, selv om man faktisk ikke la religionsforskjellen til grunn for valget.

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Stakkars de som røyker.. tenk hvor de blir diskriminert nå til dags...

Vi har røykeforbud i sokkelen, men vi spør ikke folk om de røyker, og vi utelukker ikke folk pga røyking. De får bare beskjed om at om de røyker, så må de gå ut. Ikke møtt motstand på det hittil, og vi har hatt noen røykere boende her.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.