Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Det er minst like skummelt å stemple enhver person som uttaler noe om en annen person som tilfeldigvis er mørkhudet, som rasist.
Hva som ble sagt i lunsjen vet jeg ingen ting om, men å mene at alle asylsøkere som selger hasj skal sendes ut av landet, er ikke rasistisk.
Jeg regner meg som en ikke-rasist, men uttrykket "jævla gris" finnes dessverre i mitt vokabular og ligger og lurer bak den dannede fasaden...
Det å definere seg som stakkarer er sjelden en lur ting. Jeg har tenkt på det mange ganger når det gjelder rasisme. Man er så snar til å rope opp om rasisme. Hvis jeg sier at naboen min er en jævla drittsekk som nekter å hugge ned trærne som tar all ettermiddagssola vår - da er det en nabofeide, og de fleste vil trolig være enig med meg om at fyren er en treg og kjip fyr. Hvis jeg forteller at mannen er fra Uganda - da er jeg rasist og bør vise forståelse for hans kultur og forkjærlighet for alt for høye og vindskjeve trær.
Ellers så støtter jeg det Smilefjes sier i innlegget om hvordan man vurderer ulike situasjoner. Det er fullt ut forståelig at situasjonen ble vurdert som den ble. Riktig? Nei. Forståelig? Ja.
|