Sv: 16-åring alene hjemme en uke?
Det er litt interressant at endel sier at man ikke kan sammenligne idag med 10-15 år siden. Det samme sa man for 10-15 år siden og var også på den tiden overbevist om at samfunnet hadde utviklet seg i en skumlere, hardere retning som gjorde det vanskeligere å være ung. Det skal ikke forundre meg om man sa det samme 10-15 år før det også. Selvfølgelig endrer tidene seg, og utfordringene blir annerledes. Da jeg var 16 år var det for eksempel ingen som hadde mobiltelefon. Hvis man reiste på tur uten foreldre, var man i praksis uten annen kontakt enn eventuelle postkort den tiden man var borte. Der har det kommet et hjelpemiddel som gjør at man kan holde kontakten og ha mulighet for å fjernstyre evt hjelp på en annen måte enn før. På den andre siden fungerer de samme tekniske hjelpemidlene som effektive ryktespredere. Rusmidlene er kanskje endret, men eksperimenteringsopplegget er det samme. Og vi får faktisk færre unge innlagt med den typen problematikk nå enn for noen år siden.
Ufrivillige fester er jo et problem mange steder, man skal ikke underslå det. Samtidig er det nå lettere å tilkalle hjelp hvis man trenger det. Jeg tenker at en 16-åring selvfølgelig ikke må være mutters alene i byen, men jeg er veldig usikker på om det nødvendigvis må være foreldre hjemme i huset som utgjør sikkerhetsnettet.