Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)
Jeg har selv grønn Nedre Buskerudbunad, og komplett sett består av følgende:
- Selve stakken/"kjolen"
- Brodert lue
- Brodert belte
- Brodert veske
- Brodert skjorte*
(- Cape)
(- Underskjørt)
Sølvet:
- 4 par maljer til å snøre livet
- 1 par mansjettknapper
- Maljelenke til å snøre livet
- En liten halsspenne og en stor sølje
- Beltespenne og veskelås (Veskelåsen er forøvrig ikke i sølv, tror den er i tinn)
(- Capespenne)
(Det er også blitt utarbeidet et sølvbelte til bunaden nylig, men det hører tradisjonelt ikke til, og er hvertfall ikke noe jeg noengang kommer til å skaffe meg. Det broderte beltet er mye vakrere og gir en finere helhet)
Det jeg har satt i parantes er ting jeg tenker ikke behøver å anskaffes, i hvertfall ikke med en gang. Kunne kanskje satt lue også i parantes, men denne var uansett inkludert i broderings-og monteringsprisen da jeg bestilte min bunad så det er liksom ikke noe vits i å utelate den.
Øvrig tilbehør kan være ørepynt, bunadsparaply og kniv. Men dette er det mange som mener ikke hører til bunadsbruk i det hele tatt, og er definitivt ikke noe man behøver å prioritere, hvertfall :-)
* - Bunadsskjorte er jo en ting som kan være greit å kjøpe brukt, hvertfall i første omgang. Skjorten finnes med enten stående eller nedbrettet krage. Kan hende finnes det også bomullsskjorte, disse er billigere enn linskjorte.
Min bunad er anskaffet gjennom Husfliden i Drammen, ettersom prisforskjellen der i forhold til disse "billigalternativene" ikke var så altfor stor.
|