Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

16-åring alene hjemme en uke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Er det greit å la en 16-åring være alene hjemme en uke?
Ja, det syns jeg er uproblematisk 45 34,62%
Nei, det syns jeg ikke går an 85 65,38%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 11:10   #1
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har ikke en vill og gal partyungdom, men han kjenner mange slike. Han har dem som venn på Facebook og en liten statusopdatering fra han eller vennene hans er nok.

Jeg synes faktsisk du er naiv her, Nextlife, og det forundrer meg. Du påstår at andre krisemaksimerer og at 16-åringer er i stand til å fikse situasjoner der eldre ungdommer (med sin påvirkningskraft) kommer inn i hjemmet deres ved å tilkalle hjelp og det er langt fra min og andres erfaring. (Noe man ofte kan lese i lokalavisene.) Jeg er så slem at jeg mener at de som reiser fra 16-åringene sine og kommer hjem til et ramponert hus fortjener det. Og videre: De som reiser fra 16-åringene sine svikter i omsorgen av barna sine. (Også kalt omsorgsvikt.) So shoot me.

Helt enig, både med deg, ElinM og andre.
Jeg synes også det er typisk at mange med bare små barn sammenligner med seg selv, og sier at når DE får tenåringer, skal de gi dem masse frihet og ansvar. Tror kanskje noen av dere vil få en aha-opplevelse på at 16-åringer faktisk fortsatt er barn, når dere er der selv og. Jeg syntes også at jeg selv var moden og voksen da jeg var 16, og at mine foreldre måtte være rimelig tette som behandlet meg som om jeg var uansvarlig og umoden, men jeg var nok bare en 16-åring jeg og gitt...

Jeg har en veldig ansvarsfull, forsiktig og fornuftig 15-åring. Men aldri i verden om hun får være alene en uke neste år Jeg har også vært lærer på vgs og ungdomsskolen i mange nok år til å være helt sikker på at det ikke er en spesielt lur ide, uavhengig av hvor flott og fin ungdom man har i hus.

Som en eller annen sa over her: hjemme alene fester kan vente til de har eget hus.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:18   #2
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg snakker etter egen erfaring.

Da jeg var 16 år hadde jeg mobil, jeg hadde bredbånd, ikke facebook, men en rekke andre sosiale medier som IRC, Solchat osv. Jeg klarte fint å være hjemme alene uten at jeg fikk huset invadert av festkåte fjortisser. Jeg dro heller på fest selv
Ikke var jeg stupfull og ikke var jeg idiotisk og vågal. Jeg var fornuftig og hadde god greie på det å skulle ta vare på meg selv OG andre.

Året etter flyttet jeg for meg selv og jammen har det ikke gått strålende det også

Gammel 28-05-11, 11:24   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg synes også det er typisk at mange med bare små barn sammenligner med seg selv, og sier at når DE får tenåringer, skal de gi dem masse frihet og ansvar.

:btdt:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:24   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til opplysning så har jeg mitt syn på grunnlag av erfaring med ungdommer ettersom mine barn (pluss stebarn) er 15, 22 og 28 år, så jeg mener ikke det jeg gjør ut fra idealtanker om fremtiden.
Jeg har forsåvidt ikke fått noen aha-opplevelser med noen av disse ennå, de har utviklet seg og tatt/fått ansvar som har vært aldersadekvat.

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Helt enig, både med deg, ElinM og andre.
Jeg synes også det er typisk at mange med bare små barn sammenligner med seg selv, og sier at når DE får tenåringer, skal de gi dem masse frihet og ansvar. Tror kanskje noen av dere vil få en aha-opplevelse på at 16-åringer faktisk fortsatt er barn, når dere er der selv og. Jeg syntes også at jeg selv var moden og voksen da jeg var 16, og at mine foreldre måtte være rimelig tette som behandlet meg som om jeg var uansvarlig og umoden, men jeg var nok bare en 16-åring jeg og gitt...

.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:25   #5
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest hele tråden, men svarer likevel.
Der jeg kommer fra flytter de fleste på hybel for seg selv når de er ferdige med ungdomsskolen, altså rundt 15-16årsalder. Så en uke hjemme alene burde egentlig gå helt greit. MEN det er jo mye som kan påvirke at det ikke går bra også. Festglade venner er vel nevnt, og det kan jo være greit å ha noen i bakhånd, både for 16åringens skyld, og eget hus...
Jeg var alene hjemme flere helger allerede da jeg var 13 år, men jeg var jo ikke ALENE likevel... Vi hadde jo avtalt noen å ringe til hvis jeg skulle ha behov, og jeg visste jo at Halve Blokka TM (les: nysgjerrige nabodamer) var informert, og de ville nok ikke nølt med å ringe mor om festhordene eller hva som helst skulle kommet ravende...
Men så er det bare jeg i hele min søskenflokk som har fått lov til noe sånt... Man må se an ungen/ungdommen, tenker jeg. Og ta forholdsregler.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.