Sv: Bunad vs. festdrakt
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Så hvorfor skiller man da på bunader og festdrakt? Hvem er det som bestemmer at noe kan kalles bunad? For når det gjelder Lundeby synes jeg da ikke den ser noe mindre bunad ut enn mange bunader.
En bunad er "godkjent" av Norsk Institutt for bunad og folkedrakt, mens en festdrakt kan være hva som helst. Fra sidene til Norsk institutt for bunad og folkedrakt:
Opprinnelig lagt inn av sitat
Det mange tenkjer på når ein seier "godkjend", er bunader som er utarbeidd av lokale bunadnemnder eller i samarbeid med Norsk senter for bunad og folkedrakt. Ein lagar då ein bunad etter organisasjonen / institusjonen sine kriteria.
Og i de kriteriene ligger det at bunaden skal være en rekonstruksjon av gamle klær, man skal feks ikke ha farger på sjalene som det ikke var mulig å oppdrive, klærne skal ikke være en miks av forskjellige generasjoner, knapping, søm etc skal være nært det orginale.
Jeg synes bunader er fantastiske, og jeg synes det er viktig at vi har bunadnemnder - for å bevare tekstilhistorikken (men jeg er sikkert litt rar, har vært på foredrag om grytekluter og elsket det! )
Men jeg synes ikke privatpersoner skal være nødt til å ha "ekte bunader", eller ha en 100% korrekt bunad for den del. Som privatperson bør man jo la sin private smak og preferanser styre hva man vil ha på seg.