|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bunad vs. festdrakt
Så hvorfor skiller man da på bunader og festdrakt? Hvem er det som bestemmer at noe kan kalles bunad? For når det gjelder Lundeby synes jeg da ikke den ser noe mindre bunad ut enn mange bunader.
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
En bunad er "godkjent" av Norsk Institutt for bunad og folkedrakt, mens en festdrakt kan være hva som helst. Fra sidene til Norsk institutt for bunad og folkedrakt:
Og i de kriteriene ligger det at bunaden skal være en rekonstruksjon av gamle klær, man skal feks ikke ha farger på sjalene som det ikke var mulig å oppdrive, klærne skal ikke være en miks av forskjellige generasjoner, knapping, søm etc skal være nært det orginale.
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, dette er jeg ikke enig i, jfr det jeg skrev i et tidligere innlegg. Bunadsrådet "godkjenner" ikke bunader. De kommer med en uttalelse til nye rekonstruerte bunader dersom den som har utviklet bunaden ber om det, og de har et graderingssystem/gruppeinndeling for å beskrive opphavet til den enkelte bunaden. Dette står om gruppe 5:
Her kaller altså bunadsrådet fritt komponerte drakter for bunader. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad vs. festdraktHvis jeg skulle velge, ville jeg helt klart velge bunad fremfor festdrakt. For meg handler det ikke bare om en pent plagg, men vel så mye om plaggets historie og kultur. Mange festdrakter er fine og jeg kan forstå at mange velger det de mener er pent, men jeg synes faktisk ikke det er så stas og spesiellt med festdrakt som med bunad. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad vs. festdraktJeg ville definitivt valgt den jeg syntes var finest, uavhengig av definisjon.
|
|
|
#6 |
|
~~~~~~~
|
Du kan lese litt om bunader og folkedrakter her
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Sv: Bunad vs. festdraktJeg elsker forresten Lise Sjåk Bræk sine festdrakter. Virkelig vakre.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|