Sv: Straffes med syre i øynene
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Helt ærlig så synes jeg vel dette er en forbedring i forhold til praksisen med å steine voldtatte kvinner til døde for "utroskap". Hvem vet - kanskje det har en preventiv effekt.
Eller så har det den effekten at det ikke blir mulig å få noen dømt. Der heller.
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Det første jeg tenkte da jeg leste dette i går var faktisk: "jøss, har de for en gangs skyld klart å få dømt en mann for vold mot en kvinne i det landet."
Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.
Det interessante er jo at det faktisk får en konsekvens å begå overgrep mot kvinner i en kultur hvor det stort sett har vært helt greit. Det viser en bevegelse mot likeverd, selv om veien fortsatt er lang.
Jeg kjenner at jeg ikke heelt tar avstand fra straffen heller.
Her syns jeg dere er inne på noe som ikke bare er bad news.
Atlså, det at Iran har en generell øye-for-øye-tilnæring til straffeutmåling er middelaldersk og veldig fremmed for oss. Vi syns det å låse inn folk på ubestemt tid er mye mer humant.
Men det at de faktisk tillegger kvinnens liv og vitnemål verdi her, syns jeg egentlig er litt oppløftende. For det er den andre tingen med Irans rettspraksis som er uhyrlig, nemlig kvinnesynet.