Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-11, 21:31   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Smilefjes, meldekortene gjelder når man har vært sykemeldt i over et år og er over på AAP. Det er nok derfor du ikke har sendt meldekort.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hvis det er så alvorlig sykdom at det å melde fra til NAV (som jo i praksis er å regne som arbeidsgiver i perioden) hver 14 dag er belastende, er det kanskje lurt å ta problemet i forkant for å se om det kan gjøres noe individuelt med ordningen FØR den gir så store økonomiske utslag. Vet at folk har fått unntak for dette.

Jeg skjønner ellers godt det er "irriterende", men de aller fleste vet jo at det å gå på AAP innebærer en viss egen innsats i perioden for å ikke falle helt utenfor arbeidsliv og samfunn. Jeg skjønner godt at NAV ønsker at alle som mottar trygd skal melde seg jevnlig.

Som sagt, så er det så vidt jeg har fått med meg få som slipper å sende meldekort. Da hjelper det lite å være i forkant.

Jeg synes at folk som mottar AAP skal følges opp godt, spesielt der hvor man ser at det kan være noe å "hente" i form av delvis jobb, rehabilitering, behandling osv. Men jeg klarer ikke å se hva meldekort hver fjortende dag gjør godt for verken den syke eller NAV. Jeg lar meg veldig gjerne opplyse. Jeg har mer sansen for personlig oppfølging av folk, og synes det er der innsatsen bør legges. Slik det fungerer mange steder nå så trykker folk på knappene på pcén hver fjortende dag i både ett og to år uten å ha vært på et eneste møte med NAV i forbindelse med AAP-perioden. Sett i den sammenheng synes jeg meldekortene blir helt malplasert. Meldekortene synes jeg bør ha sin funksjon ifht. å beregne utbetalingen for folk som delvis jobber, og hvor utbetalingene fra NAV blir ulike fra måned til måned. At kronisk syke som helt klart ikke er arbeidsføre (de tidligere midlertidige uføre som man vet ikke vil være arbeidsføre på flere år innbefattes jo også av denne ordningen) skal drive med meldekort synes jeg er helt merkelig. Jeg klarer ikke å se nytteverdien av det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.