Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dyrehager - hva syns du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-11, 00:08   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyrehager - hva syns du?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

hvor mange helt konkrete mennesker kjenner du som syns dyrehager er problematisk men samtidig syns det er fint med dyr i bur hjemme?

Jeg kjenner faktisk flere og tror dessverre ikke den slags holdninger er så fryktelig uvanlige. Anledningen som fikk meg til å skrive det jeg gjorde, var nok at jeg bare en knapp time tidligere fikk en kommentar på at vi ikke burde ta med ungene til dyrehagen her vi er på påskeferie (en flott dyrehage av den gode typen). Vedkommende mente at ungene burde skånes for å se dyr innestengt i bur. Hun glemte vel da i farten at hun selv har en kanin stående i et lite bur i en avkrok av hagen. Mulig hun også glemte at denne dyrehagen ikke har hatt dyr i bur de siste 30 årene. Det er store innhegninger og kun dyr som har tilknytning til lokal fauna - altså ingen isbjørner og tigre.

Jeg har også en tidligere kollega som hadde som hobby å rive ned sirkusplakater når det var sirkus i bygda og som benyttet enhver anledning til å rakke ned på alle som var dumme nok til å støtte alt hun mente var dyremishandling -herunder både pelsindustri, sirkus, dyrehager og burhøns. Hun drev oppdrett av marsvin og leverte "overskuddet" til en lokal dyrebutikk. Både hennes dyr og sannsynligvis også de som ble solgt videre via dyrebutikk, tilbrakte sine liv i knøttsmå bur. Hun hadde sine i et gammelt mørkt fjøs og de dyrene så iallefall aldri dagslys. Hun forsvarte seg med at marsvinene var så små, samt at de var vant til det.

Jeg har også ferdes mye i kaninoppdrettermiljø (fordi jeg selv har drevet kaninoppdrett til utstillingsbruk før). Der har jeg også møtt opptil flere som er svært kritiske til alt fra høner i bur til dyrehager. Samtidig har de selv kaniner i bittesmå trange bur og mener det er ok eller reflekterer ikke over det.

Mitt inntrykk er at en del mennesker tenker at det er verre for en tiger å stå i et trangt bur enn det er for et marsvin. Stressreaksjonene hos tigeren blir så mye mer lettoppfattelig for oss, men svært ofte har burholdte kjæledyr akkurat de samme reaksjonene. Vi har vel også blitt så vandt til å se kaniner og marsvin i trange bur at vi nesten har glemt hvor naturstridig det egentlig er. Nettopp derfor opplever iallefall jeg at en del mennesker gjerne er veldig negative til dyrehager, sirkus, burhøns osv, men ikke reflekterer over at de faktisk har en stående en kanin i et bittelite bur nederst i hagen selv.

For min egen del fikk jeg faktisk en stor tankevekker når jeg var i en dyrepark i Danmark og så en koloni kaniner i fri utfoldelse på et relativt stort område. Den opplevelsen fikk meg til å avslutte oppdrettet mitt og legge om kaninholdet totalt. Jeg har fortsatt en hel del kaniner, men nå lever de ikke i bur, men i innhegninger i små flokker (kastrerte/steriliserte, jeg avler ikke lenger) utendørs om sommeren og innendørs i store binger om vinteren. Det måtte altså en dyrepark til før jeg skjønte at dyr i bur slett ikke var lykken verken for meg eller dyrene.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.