Sv: Dyrehager - hva syns du?
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Jeg har gått fra dyrehagen med en synkende følelse noen ganger, og det er særlig de store og såkalte "ville" dyrene jeg får vondt av - de har så liten plass. Sånn sett tror jeg at en tiger på sirkus har det vel så morsomt og bra som en tiger i Zoo. Sitte der i en bitteliten innhegning og glane hele dagen. På sirkus har han helt sikkert et enda mindre bur, men han har tilgang på trening og tankevirksomhet sammen med et menneske han kjenner svært godt, og gjerne andre tigre også. Jeg ser ikke hvorfor det er verre enn å sitte og glane i zoo egentlig. Men jeg har ikke satt meg veldig mye inn i det.
Norske kuer f.eks. har det relativt trangt i vintersesongen - de står når der å henger, på rekke og rad.
Det er vel ikke lov å ha store kattedyr i cirkus lenger, ikke elefanter heller heldigvis (de som er igjen får være der til de dør, men det er ikke lov å skaffe nye).
Husdyrhold som kyr, griser og høns kan man nesten ikke dra inn i denne diskusjonen for disse ales kun opp til føde for mennesker og har det slettes ikke godt i den lille tida de lever, men er det er nødvendig for at vi skal få mat alikevel.