Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananer
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jamen det er da ingen som sier at det ikke går an å gjøre det? Diskusjonen dreier seg da primært om hvorvidt man liker/trenger (eller "velger å bruke", for å ikke påstå noe om hva noen "trenger") halv- og helfabrikata. Jeg synes det er merkelig å tolke et utsagn om at "jeg gidder ikke bruke mye tid på matlaging, for jeg er ikke så interessert, og har så mye annet å bruke tiden på, derfor synes jeg ferdig eller delvis ferdig mat er kjekt" som "ingen som har mye å gjøre kan greie å lage ordentlig mat".
Poenget mitt er ikke at jeg nødvendigvis vil frata folk muligheten til å bruke posepotetmos og ferdigknekte egg, Men det er to grunner til at jeg er skeptisk til at vi stadig får nye "tidsbesparende og lettvinte" produkter. Begge er nevnt før. Nummer en, som kasia nevner, at poseproduktene fortrenger de skikkelige råvarene når færre og færre vil ha de, og to, at store konsern tjener mye på å innbille nye forbrukere at matlaging er ytterst komplisert og tidkrevende, og at man er fullstendig nødt til å ha industrimat for å klare seg.
Det er litt den samme effekten jeg har sett i forhold til barnemat. Jeg har vært borti opptil flere mødre som syns jeg bedriver risikosport fordi jeg (stort sett) ikke gir rusket babymat på glass og pulvergrøt. "er jeg ikke redd hun ikke skal få i seg det hun trenger?" "Glassmaten er nok mye mer næringsrik enn det du greier å lage hjemme." Dette mener jeg er et resultat av at vi er blitt påvirket til å tro at det ikke går an å fostre opp babyer på mat lagt på kjøkkenet.
Jeg er kritisk til at store konsern skal selge oss ideer om hverdagslivet som ikke er riktige.