|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Invitert til kaffeJeg har aldri vært i bryllup med kaffegjester, men jeg tenker at det må da være greit så lenge det ikke bare er noen få, og så lenge de har et lokale å være i hvis middagen er for sein? Ikke så gøy å stå på trappa og vente kanskje. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Invitert til kaffe
Det er jeg forsåvidt enig i, men da kan man jo takke nei. Jeg ser for meg at en del inviterer for å vise at gjesten er ønsket, men kanskje ikke forventer at alle skal stille opp.
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Men de visste jo sikkert ikke at de skulle bli sittende på hotellrommet til halv tolv da de takket ja. Og jeg synes det er veldig ufint å "spekulere" i at folk sikkert takker nei - i alle fall hvis man ikke da tilpasser seg det, og lager et opplegg som er hyggelig for dem også, dersom det plutselig viser seg at de kommer likevel!
|
|
|
#4 |
|
har tatt seg sammen
|
Nei, det er jeg helt enig i. Jeg tenker at man bør regne med at alle kommer, men ikke bli dødelig fornærmet dersom langveisfarende uten barnevakt ikke kommer seg avgårde.
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Nei, det er jo de merkeligste ting folk kan bli fornærmet over. Jeg kan liksom ikke se for meg at jeg skulle bli fornærmet over at noen ikke kunne komme i bryllupet vårt. Eller altså, om foreldrene mine eller forloveren min sa nei uten noen som helst grunn, så ville jeg blitt ... nei, jeg ville ikke blitt fornærmet, men jeg ville blitt fryktelig overrasket og forundret og lei meg, men det er jo noe annet. Men at noen ikke kan skaffe barnevakt eller ikke har anledning og ork til å reise lange veier, det ville jeg aldri blitt fornærmet over.
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har faktisk aldri blitt snurt over å ikke bli invitert i et bryllup. Noen har små, intime bryllup, noen feirer bryllup langt borte fra der jeg bor og jeg er ikke nær nok slektning/venn til å få invitasjon. Veldig, veldig greit for meg. Kjenner ikke antydning til snurthet en gang. Litt |
|
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Ja, enig - det sa jeg vel også, at hvis det bare er noen få, så blir det merkelig og ikke så hyggelig for de få som blir regnet som "annenrangs venner". Men hvis du ser på f.eks. Nessies tilfelle, med 25 til middag og 100 til på festen etterpå, og da er det jo noe helt annet og, etter min mening, helt greit.
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nå har jeg bare skumlest, men hvis kaffegjestene til Nessie bodde i noenlunde akseptabel nærhet til festlokalet, synes jeg også det er helt greit. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Invitert til kaffe(Hvorfor i all verden engasjerer jeg meg så veldig i denne tråden, egentlig? Det må være fredag.
|
|
|
#11 |
|
Sviiisj!!
|
Men nå diskuteres det jo helt søkte eksempler her. De fleste virker enige om at å invitere bare noen få til kaffen, er smålig. De fleste virker også enige i at langveisfarende bør inviteres til middagen. Og at hvis man skal ha kaffe-gjester, bør ikke kaffen begynne senere enn ca 20.00. Hva er det da som er smålig og kleint med kaffe-invitasjon? Det var faktisk en enormt stor økonomisk forskjell for oss mellom å invitere 30 til middag kontra 50, særlig siden vi var studenter. Kaffegjestene fikk kaffe og et par drinker, og hjemmebakte kaker (og noen taler som vi sparte til da). Vi kunne såklart invitert til et lite og intimt familiebryllup, vi kunne sågar ha utsatt å gifte oss til vi hadde ordentlig inntekt. Men vi ville gjerne gifte oss da, og vi ville gjerne ha en fest. Helst en fest med venner og brudekjole, ikke en ny fest senere. Alle virket glade og fornøyde, ingen virket snurte eller fornærmet.
|
|
|
#12 |
|
har tatt seg sammen
|
Håkkei, jeg ser den altså. Da himler man stille med øynene for seg selv og takker pent nei til selskap. Men derfra til å klage over at man er bedt, og høylytt proklamere at å være kaffegjest er en "dårlig deal". Det blir for drøyt for meg altså.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|