Sv: Kampen om fødetilbud, akutt
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jeg gir ganske så beng i om en som ikke egentlig kan all verdens om feks kompliserte fødsler føler sånn eller slik om å føde på et sykehus med lavere kompetanse etter prinsippet om at det forbausende ofte går bra. Når et samlet fagmiljø tydelig sier at det å legge ned det lokale tilbudet kort og godt øker overlevelse per krone - da hører jeg på det. Føle kan man gjøre andre steder.
Nå syns jeg vi begynner å bevege oss over i "såre tær"-typen diskusjoner. Ikke for det; jeg har drept mang en sykehusdebatt på arbeidsværelset ved å fortelle detaljer fra siste fødsel. Men det må vel være lov å mene noe om man ikke hører hjemme i gruppen av kvinner med vanskelige fødsler?
Er det et samlet fagmiljø som anbefaler større enheter? Jeg har inntrykk av at det er litt blandete meninger?
Og bare for å presisere: Jeg er fullstendig mot lokale fødestuer, velger konsekvent to timers reisetid fremfor 15 minutter for å komme til det gode sykehuset i regionen, og håper lokalsykehuset mitt blir lagt ned så raskt som mulig *gjemmer seg for høygaflene*.