Sv: Verdens matvareforbruk
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Unnskyld meg, men å le deg halvt ihjel ved hjelp av smileys virker direkte tåpelig i denne diskusjonen. Jeg har fått med meg at du driver gårdsbruk og er det slik du oppfører deg i saker som gjelder din profesjon så burde du tenker over hvordan det oppfattes.
Ja, jeg mener at vi har relativt høye matvarepriser her i landet. Jeg kjøper mest mulig økologisk, kortreist og lokalprodusert mat ,med god kvalitet,- og jeg synes faktisk det er dyrt.
25 kr. kiloen for mandelpoteter, 400 spenn kiloen for indrefilet, 44 kr for 12 egg og 400 kroner kiloen for pinnekjøtt kaller jeg dyrt.
Det er klart at endel matvarer er temmelig billige, men gjennomgående er kvaliteten på disse så elendig at det rett og slett ikke frister.
Når jeg sier ikke vil betale samme pris for store og små poteter så er det på grunn av at det er utrolig stor forskjell i potetpakkene, og ved en middag der en skal bruke en hel pakke så sliter man med kokingen. Det er standarder for potetstørrelsen, de står på pakken, og avviker dette har jeg ingen problem med å klage på pakken og forlange en ny.
Så du er med andre ord egentlig ikke villig til å betale for at den som produserer maten din, uavhengig av hvor og hvem, skal kunne ha samme levestandar som deg?
Og ja, jeg ler av de som mener vi har høy matvarepris i Norge. Mulig det er uprofft, men tross alt... Det er i samme kategori som å bære seg over høye bensin/strøm priser og NRK-lisensen.
Om potetene har forskjellig str så deler du bare de største, så koker de like raskt.....